Dit verhaal is geschreven door gastblogger Michiel Brand.
Dagelijks gebeurt het op heel wat websites: grote groepen bezoekers die de site razendsnel weer verlaten zonder tot actie over te gaan. De reden? Krakkemikkige, slecht geschreven teksten die de bezoeker niet kunnen overtuigen van de meerwaarde van het product of de dienst. Heb je zo veel moeite gedaan voor het in de markt zetten van een mooi product, knappen je bezoekers af op de teksten. Zonde. Want al is je product nog zo mooi, het verkoopt zich niet vanzelf! Zorg dat ook de laatste schakel in orde is en schotel je bezoekers tiptop teksten voor. Er is altijd redding.
Kies de juiste SEO-specialist
Laatst sprak ik een ondernemer, die zijn website grondig had laten aanpassen door een SEO-er (nee, niet ik). Toen de opdracht klaar was, was de content op de site flink uitgebreid en aangepast. Al snel begonnen de Google-rankings te stijgen en nam het aantal bezoekers sterk toe. Mooi zou je zeggen: missie geslaagd!
Totdat bleek dat al die extra bezoekers niet leidde tot meer telefoontjes en offerteaanvragen. De SEO’er had kennelijk weinig kaas gegeten van tekstschrijven en had teksten op de site gezet die tjokvol stonden van de fouten en kromme zinnen. Nou laten zoekmachines zich (nog) wel makkelijk in de luren leggen door slechte teksten. Maar dat geldt niet voor bezoekers. En om hen draait het nu juist.
Zoekmachineoptimalisatie is maar de helft van het verhaal
Onze ondernemer zat behoorlijk in zak en as. Opgescheept met websiteteksten die onvoldoende niveau hadden. De zoekmachines vonden het allemaal wel prachtig die teksten: mooi geoptimaliseerd voor bepaalde zoekwoorden. Maar de bezoekers beleefden er wat minder plezier aan en knapten in groten getale af. Want hoe serieus moet je een bedrijf nemen, als nog niet eens de moeite is gedaan om te zorgen voor foutloze, goed geschreven teksten op de site?
Tekstoptimalisatie voor goede conversie
Zoekmachineoptimalisatie is nooit een doel op zich. Content schrijf je namelijk niet alleen voor Googlebot, maar vooral ook voor je bezoekers. Zorg dus voor goede conversiegerichte teksten die je bezoekers op hun wenken bedienen. Als je conversiegraad je lief is natuurlijk. Heb je al je teksten al af, maar ben je niet helemaal zeker over spelling, opbouw en stijl? Schakel dan een goede tekstschrijver in voor tekstcorrectie of tekstredactie om zo optimaal mogelijk te doen aan conversie optimalisatie.
Heb je hier geen budget voor of wil je liever zelf aan de slag met je teksten? Niet getreurd: de onderstaande tips helpen je alvast een heel eind op weg!
1. Printen en voorlezen: check op spelfouten en ritme
Digitaal je stukjes tikken en publiceren gaat oh zo makkelijk. Maar dat is zeker geen garantie voor goedlopende teksten zonder fouten. Van een beeldscherm lees je namelijk toch net wat minder secuur dan van papier. Print je tekst dan ook uit en lees hem nog eens goed door. Geheid dat je nog wat foutjes tegenkomt die je op je beeldscherm niet opmerkte.
Met een druk op de knop publiceer je je artikel op het internet, maar ook hier geldt dat haastige spoed zelden goed is. Lees je tekst eerst nog eens hardop voor jezelf voor. Op die manier hoor je vanzelf of de tekst een goed ritme heeft. Of ie “lekker weg leest” dus. Je kunt je stuk ook door iemand anders laten lezen: een frisse, externe blik doet wonderen.
2. Creatief met zoekwoorden
Teksten schrijven die het goed doen bij zowel zoekmachines als mensen kan prima. Maar soms komen er zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek die vrij lastig te verwerken zijn in je tekst. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een SEO-tekst die je wilt schrijven voor zoektermen als “loodgieter gezocht” of “hoveniersbedrijf Haarlem”. Dat zijn niet de makkelijkste termen om op een natuurlijke manier te verwerken in je tekst.
Geef niet toe aan de verleiding om die zoektermen gewoon her en der in je tekst te kwakken. Dat komt op een bezoeker heel gekunsteld over. Probeer in plaats daarvan creatief om te gaan met je zoekwoorden en ze zo natuurlijk mogelijk in je tekst te verwerken. Gebruik bijvoorbeeld tekstkopjes voor je lastige zoekwoorden.
3. D, t of dt?
Zonder nu meteen pijnlijke herinneringen aan de schoolbankjes op te willen roepen, moeten we het hier toch eventjes hebben over die vermaledijde d/dt. Het is gewoon een van die dingen waar ontzettend veel fouten mee worden gemaakt. Laatst bezocht ik een website van een niet nader te noemen internetmarketingbureau, waar werkelijk élke d/dt verkeerd stond. Een prestatie op zichzelf natuurlijk, maar het komt op je klanten bijzonder knullig en onprofessioneel over.
Zorg dus dat er geen d/dt-foutjes in je tekst sluipen. Gebruik hiervoor het beruchte ezelsbruggetje ’t kofschip (of, zo je wilt, ’t fokschaap). Een andere manier is om gewoon te denken aan een makkelijker werkwoord en dezelfde uitgang achter de stam van jouw werkwoord te plakken. Zo is het ‘je kijkt’, dus ook ‘je schaadt’. ‘Loop je?’, dus ook ‘raad je?’. Voor het voltooid deelwoord, kun je er gewoon een –e achter zetten en je hoort meteen hoe je het moet schrijven. ‘Gescheurd’, want ‘gescheurde’. Best makkelijk eigenlijk!
4. Houd het simpel
Lange, ingewikkelde zinnen horen niet thuis in een webtekst. En op papier in de meeste gevallen eigenlijk ook niet. Houd het dus liever simpel, óók als je publiek bekend is met je vakgebied en jargon. Vermijd in ieder geval de beruchte tangconstructies: zinnen waarbij er een grote afstand zit tussen delen die bij elkaar horen. ‘Hij bereidt zich altijd, of het nu doordeweeks of in het weekend is, goed op de wedstrijden voor’. Veel te ingewikkeld! Houd het lekker simpel en knip de zin op in stukjes.
5. Denk aan je opbouw
Een goede opbouw is cruciaal voor je tekst. Je hebt een logische lijn in je verhaal nodig, zodat de lezer probleemloos van begin tot eind kan doorlezen. Spring je van de hak op de tak? Dan haakt de lezer al snel af. Om het jezelf makkelijk te maken, zet je van tevoren je artikel al helemaal in de steigers. Bedenk een verhaallijn, mooie tussenkopjes en schets een structuur van inleiding tot middenstuk en conclusie. Vervolgens hoef je alleen maar die lijn te volgen en je verhaal op papier te zetten.
Goede conversiegraad? Piece of cake!
Met goed geschreven, foutloze teksten breng je je boodschap helder op de lezer over. Zoekmachineoptimalisatie en conversie hoeven elkaar echt niet te bijten. Ze gaan prima samen, zolang je maar voldoende aandacht besteedt aan tekstoptimalisatie. Google ziet die spelfouten en kromme zinnen nog wel door de vingers, maar een bezoeker houd je niet zo makkelijk voor de gek.
En die SEO-er? Die mag dan wel goedkoop zijn, maar laat hem toch maar liever voor wat ie is. Ga liever naar ReneGreve.nl Als conversie je lief is tenminste!
Over de auteur
Michiel Brand is freelance tekstschrijver. Met een specialisatie in SEO-teksten levert hij de ideale combinatie voor sterke webcontent: overtuigende teksten die goed scoren in Google en zorgen voor hogere conversie.
Prima artikel, maar verwarrend dat er bovenaan ‘door Rene’ staat, maar onderaan dat een gastauteur het geschreven heeft.
Mocht je door Google als auteur gezien worden dan komt dit artikel dus op naam van Rene, wat niet helemaal klopt lijkt me.
Lekker artikel om te lezen! Laat maar weer eens zien dat minder meestal meer is ;).
Goed artikel weer. Heb een hekel aan teksten die niet goed geschreven zijn. Waarvan de opbouw en grammatica niet kloppen. Dan heb je toch de verkeerde schrijver.