SEO-teksten schrijven begint met zoekwoordonderzoek

Voordat je begint met het schrijven van webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, ook wel seo-teksten genoemd, is het essentieel eerst zoekwoordonderzoek te doen. Als je doelgroep een heel andere zoekterm intoetst dan jij denkt, sla je de plank volledig mis.

Google heeft een handige tool die je uitstekend kan helpen bij het zoeken van het juiste zoekwoord. Eigenlijk is de tool bestemd om zoekwoorden te vinden waarbij je Adwords kunt inzetten. Als hulpmiddel om na te denken over je eigen zoekwoorden is het ook een heel handig hulpmiddel.

Zoekwoordonderzoek? Hoe dan?

Vervolgens ga je met je zoekwoorden aan de slag. Het is het meest optimaal om voor elk zoekwoord een aparte pagina te maken. Het zoekwoord moet zo´n 3 tot 6 procent voorkomen in je seo-teksten. Niet alleen in de body-tekst, maar ook in:

  • de titel
  • de kop
  • de metatags
  • linkomschrijvingen
  • meta-description
  • de alt-tags

Op Ranks vind je een handige tool die het percentage van het zoekwoord voor je uitrekent. Als het te weinig, kun je je seo-teksten nog aanpassen. Zorg wel dat het leesbaar blijft en het doel van de pagina niet ondergeschikt raakt aan het zo vaak mogelijk melden van je zoekwoord.

14 gedachten over “SEO-teksten schrijven begint met zoekwoordonderzoek”

  1. Google Insight

    geeft vooral inzicht in herkomst van de landen waar de zoekterm het meest wordt gebruikt. Als hulpmiddel om alternatieve zoekwoorden te vinden is

    het minder geschikt.

  2. Dat klopt! Hoewel

    hun marktaandeel in Nederland nihil is, doen Yahoo, Ilse, en Windows Live dat (nog) wel. Daarom is het wel van belang ze mee te nemen.

  3. Het doen van keyword onderzoek voordat je begint aan je artikel kan je inderdaad meer traffic leveren. Zo kunnen varianten van woorden je artikel

    maken of kraken.

    Neem bijvoorbeeld het verschil tussen iphone en iphones. Als je deze twee termen intikt bij Google Insights, zal je een

    verschil tussen dag en nacht zien.

    Een ander voorbeeld. Je wilt een review schrijven over een telefoon maar je weet niet welk telefoon? Tik de

    verschillende aanbieders in en je zult zien welk merk het bekendst is.

    Het zijn steeds kleine moeites die je moet nemen om uiteindelijk goed te

    scoren. Een van die kleine moeites is dus keyword onderzoek

  4. Ik denk dat je wel moet oppassen dat je goed voor je doelgroep blijft schrijven en niet krampachtig alleen maar Google probeert te bevredigen. Als je voor je (potentiële) klanten interessante informatie biedt, ziet Google vanzelf dat je website populair is en kom je omhoog in de rankings.

    Het rankingtool is interessant. Google biedt dit ook door in Google in te tikken zoekwoord site:www.websitenaam.nl . Je krijgt dan het aantal pagina’s te zien dat Google vindt met het opgegeven zoekwoord.

    groet,
    Jaap

  5. @Jaap Helemaal mee eens dat je voor de bezoeker moet schrijven en niet voor Google. Alleen is het wel handig om eerst onderzoek te doen, welke zoekwoorden haalbaar zijn en welke niet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 4 =