De ontwikkelingen met betrekking tot SEO staan nooit stil. Ze volgen elkaar eigenlijk zo snel op, dat je elk jaar wel de balans op zou willen maken. Zo behoud je het overzicht. Er bestaan veel meningen over wat je juist wel of niet zou moeten doen. Om deze redenen is het handig om te weten wat er in 2017 gaat gebeuren in SEO land, gebaseerd op feiten uit eerder onderzoek.
In deze tekst behandelen we de 5 trends van 2017. Door deze trends voor ogen te hebben, kun je ervoor zorgen dat jouw website goed vindbaar is in zoekmachines.
In dit artikel deze 5 trends voor 2017:
Trend 1: Voice Search
Trend 2: Epische content
Trend 3: RankBrain
Trend 4: Mobile First
Trend 5: Apps in de resultaten
Trend 1: Voice search
Laat de bestaande theorieën over de zoektermen waar je op gevonden wilt worden even voor wat ze zijn. In 2017 is het namelijk niet per se belangrijk wat de zoektermen zijn, maar belangrijker is hoe die worden ingevoerd! Gebruikers van zoekmachines voeren steeds vaker gesproken zoekopdrachten (voice search) uit.
Zoekopdrachten worden steeds vaker ingesproken
Voornamelijk jongeren zijn hiermee begonnen. Momenteel zijn 1 op de 5 zoekopdrachten gesproken ingevoerd. In 2020 zal dit naar verwachting zelfs 1 op de 2 zijn.
Zoekopdrachten worden niet alleen ingesproken op mobiele apparaten, maar ook op ondersteunende apparaten en desktop. Een verklaring voor de toename is dat de software die het faciliteert steeds beter wordt.
Bovendien zorgen gesproken zoekopdrachten ervoor dat mensen hun tijd efficiënter kunnen benutten.
Long tail zoekopdrachten
Het effect is dat het zoekgedrag en de zoektermen veranderen in zoekmachines. Zoekopdrachten die worden ingesproken, beginnen dikwijls met vraagwoorden, zoals ‘wie’, ’wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ en ‘waarom’.
Dit is niet het geval voor getypte zoekopdrachten. Ingesproken zoektermen zijn dus vaak long tail. Die hebben gemiddeld 4,2 woorden per zoekterm, terwijl getypte zoektermen er gemiddeld 3,2 hebben.
Gebruikers van ingesproken zoektermen zoeken praktische informatie en hebben een relatief hoge koopbereidheid.
Featured snippets van Google
Google ziet ook het belang van de toename van gesproken zoekopdrachten in. Daardoor stemt ze haar strategie erop af. De zoekmachine gebruikt namelijk Featured Snippets, content van andere partijen die de gestelde vraag van de gebruiker beantwoorden. Ze krijgen een prominente plaats boven de zoekresultaten.
Hiermee wil Google de gebruikers nog sneller van dienst zijn. Webpagina’s moeten dus geoptimaliseerd worden voor long tail zoektermen. Op deze manier zorgt de content marketeer er niet alleen voor dat de webpagina getoond kan worden in de zoekresultaten, maar ook als Featured Snippet.
Trend 2: Epische content
Kwaliteit van de content is van levensbelang. Content moet niet alleen maar leuk zijn, maar ook episch! Doordat zoekopdrachten vaker worden ingesproken, is het zaak om de zoekintentie van de gebruiker te onderzoeken. Episch content komt die zoekintentie tegemoet en geeft uitgebreid antwoord.
Uitgebreidere content
De hoogste zoekresultaten in Google hebben gewoonlijk uitgebreidere content dan lagere resultaten. Als gevolg zal je pagina meer links krijgen en een betere positie krijgen in Google.
Let wel dat uitgebreide content om een goede structuur vraagt, zodat lezers niet te vroeg afhaken. Voeg ook een afbeelding in die iets toevoegt aan de content.
Heb je leuke content? Zet toch nog even dat extra stapje
Misschien klinkt ‘epische content’ nog wat vaag. Daarom geven we je een voorbeeld om te laten zien wat we bedoelen.
Stel je eens voor dat je koffiemachines verkoopt. De doelgroep heeft zoekintenties, zoals iemand die zich bijvoorbeeld afvraagt hoeveel kopjes koffie dagelijks toegestaan zijn. De long tail zoekterm zou kunnen zijn: ‘hoeveel koffie past binnen een gezonde levensstijl?’.
Je epische content moet hier uitvoerig antwoord op kunnen geven. De content zou in kunnen gaan op de diverse richtlijnen per koffiesoort of leeftijdsgroep.
Eigenlijk is het aan jou om de content zo uitgebreid te maken als je wilt, als het maar relevant is voor de zoekintentie. Daarnaast voeg je ook een afbeelding toe, bijvoorbeeld een schematische weergave van de richtlijnen.
Trend 3: Rankbrain
Google wordt elke dag slimmer. En hoe! Google blijft in 2017 RankBrain ontwikkelen. Dat is een artificial intelligence systeem waarmee Google beter zoekopdrachten kan interpreteren.
Google is slim, slimmer… slimst?
Met RankBrain kan de zoekmachine resultaten weergeven die zo relevant mogelijk zijn. Hoewel het algoritme van Google geheim is, is wel bekend dat RankBrain de derde belangrijkste factor is.
Verrassend is dat de zoekterm niet per se op de pagina hoeft voor te komen om te pagina weer te geven in de resultaten. Dit hoeft geen paniek te zaaien onder content marketeers, omdat je RankBrain juist in jouw voordeel kunt laten werken.
Focus daarvoor op de kwaliteit van je content en optimaliseer het totdat het episch is.
Trend 4: Mobiel, mobiel, mobiel
Goede mobiele bediening is topprioriteit
De afgelopen jaren was een responsive website al een trend. Het is dan ook geen verrassing dat je website adaptive en responsive moet zijn. Zo niet, dan zou je bezoekers mislopen op je website. In 2017 kun je het eigenlijk dan echt wel vergeten.
Het is namelijk zo dat Google mobiele designs absoluut van levensbelang heeft gemaakt als je vindbaar wilt zijn in deze zoekmachine.
Laadsnelheid
Daarnaast is de laadsnelheid van mobiele designs ook belangrijk. Dankzij de Accelerated Mobile Pages (AMP) technologie van Google kun je dit optimaliseren.
Mobiele websites worden aanzienlijk sneller door Google geladen dan websites die geen mobiel design hebben. De zoekmachine gaat zelfs de zoekresultaten splitsen op mobiel design. Hierbij krijgen mobiele designs voorrang in zoekresultaten op desktop designs.
Zo zorgt Google ervoor dat de gebruikers een optimale mobiele ervaring krijgen.
Trend 5: Apps in de serps
Apps worden ook in organische zoekresultaten getoond
Deze trend is een volgende stap op een goede mobiele ervaring bieden. Google hecht veel waarde aan mobiele designs, dat zal niemand meer verbazen. Maar de zoekmachine geeft ook mobiele applicaties weer in zoekresultaten. Dat is iets wat misschien nog niet iedereen weet. Toch indexeert Google ze al sinds 2014 en Bing sinds 2015. In 2017 zet de ontwikkeling van apps in resultaten zich voort. Websites krijgen dus meer concurrentie in organische resultaten. Aan de andere kant krijgen apps wel meer verkeer, waardoor er meer conversie via apps behaald kan worden.
Wat betekent dit voor je website?
Als je wilt dat je rankings veilig zijn, vermijd dan te allen tijde spammy SEO methodes. Als je resultaten wilt bereiken in Google, gebruik dan white-hat SEO methoden. Houd je aan de regels. White-hat SEO vergt meer tijd en geld dan spam technieken, maar het leidt tot veel betere resultaten. Als je veilig SEO methodes gebruikt, hoef je je geen enkele zorgen te maken.
Deze infographic werd je aangeboden door SEO-er Mark van Tuel van Ompro.
‘All external pictures are from Flickr under Creative Commons License‘
Interessant artikel. Ben wel benieuwd in hoeverre voice search echt gebruikt blijft worden, want ik merk zelf dat deze niet altijd accuraat is. Ik denk inderdaad ook dat het belangrijk is om als bedrijf je mobiele website zo goed mogelijk te optimaliseren.
Leuk om te zien dat het ook dit jaar weer content, content, content is bij Google. Daar worden contentmarketeers blij van.