Omdat ik regelmatig de implementatie van een nieuwe website coördineer, krijg ik vaak de vraag welk CMS-systeem moet worden gebruikt. Want als SEO-specialist verwacht men dat ik veel verstand heb van het beste SEO-vriendelijk CMS.
SEO-vriendelijk CMS
Nu zijn er honderden, misschien wel duizenden CMS-systemen. In een niet zo ver verleden had iedere webbouwer zijn eigen CMS-systeem. Dat was een mooi product waar klanten extra voor in de buidel moesten tasten. Tegenwoordig zijn er tal van open source-programma’s, zoals bijvoorbeeld WordPress en Joomla, die niets hoeven te kosten. Een webbouwer wordt langzamerhand steeds meer afgerekend op in hoeverre hij om kan gaan met een open source-systeem.
Webbouwers
Nu is het natuurlijk geen doen een oordeel te geven over de vele CMS-systemen die al die webbouwers in de markt hebben gezet. Voor het seo-vriendelijk maken van een website is het echter alleen maar zaak te letten op:
- Kan ik zelf pagina’s maken?
- Kan ik die pagina’s een unieke titel, een unieke meta-descriptions en metatags meegeven?
- Zijn er een seo-vriendelijke url’s?
- Welke website’s gebruiken dat CMS en hoe scoren ze in de zoekmachines?
Veel meer zaken om op te letten zijn er eigenlijk niet. Als alle bovenstaande zaken bevestigend beantwoord worden, kun je rustig dat CMS gebruiken.
WordPress
Voor de goede orde, mijn goed scorende website, draait op WordPress. Daarbij zit de All-in-One-SEO-plugin. Verder gebruik ik nog enkele plugins voor bijvoorbeeld de sitemap en de mogelijkheid tot no-index. Verder heeft Navin een aantal plugins op een rijtje gezet om er een goede corporate-site van te maken. Al met al is WordPress dus uitermate SEO-vriendelijk CMS.
Een mooie aanvulling op dit voor beginnende WordPress gebruikers is de Social Bookmarkign plugin van Yoast, zoals ik op mijn nieuwste PC Blog
gebruik.
Waarom gebruik jezelf eigenlijk geen social bookamrking plugin op deze pagina?
Ik ben van
mening dat het weinig toevoegt. Je hebt echter wel een hele gekleurde rij onder elke bericht staan. Volgens mij klikt niemand erop. Als er mensen zijn
die andere ervaringen hebben, hoor ik overigens graag.
Als ik zelf vind dat het artikel interessant is voor een sociaal site, zet ik het er zelf op.
Ook andere gebruikers kunnen dat doen.
Ik dacht er eerst net zo over, tot ik
artikelen ging publiceren ok eKudos. Dat geeft zeker een flinke boost aan je website. Zowel een boost van nieuwe bezoekers als een hogere PR.
Zeker de moeite waard om te proberen!
Beste Rene,
Als ik het goed heb,
zijn metatags van praktisch geen invloed meer bij google. Of heb je daar een andere mening over?
Groet
Een duidelijke conclusie, René. En
bedankt voor je antwoord op de vraag. Verder ben je als seo-er natuurlijk ook afhankelijk van de welwillendheid van de eventuele
webmaster/webbouwer als je met zo iemand moet samenwerken.
@Edwin, ik
publiceer zeker wel op eKudos, alleen niet alle artikelen.
@Mieke, inderdaad de metatags kun je voor Google vergeten.
@Frank, graag
gedaan.
Hoi Rene,
Dankjewel voor de link.
no thanks
@Rene, je noemt als SEO-requirement voor CMS niet het gebruik van H1 en H2 tags voor koppen en subkoppen. Zijn die in
jouw ogen niet belangrijk meer?
Ik geef opdrachtgevers trouwens ook de tip om hun CMS-leverancier te vragen om zelf deze dingen wijzigbaar te maken in
CMS:
– Alt-teksten van afbeeldingen
– Titles van hyperlinks
– Directories waar pagina’s in staan omdat directorynamen in de URL
komen
En bestandsnamen van afbeeldingen, PDF’s en zo moeten niet gescrambled worden als ze worden geupload naar het CMS.
@Aartjan, de
aanvullingen die je noemt zijn zeker van belang. Ook H1-koppen, alt-tags en vooral de namen van de hyperlinks. Van grote belang is echter de titel
en de meta-description. Daarom noemde ik die als eerste.
Okee, bedankt Rene!
Hallo Rene,
Wat zijn alt-tags?
@Mieke,
Alt-
tags zijn gekoppeld aan plaatjes/afbeeldingen op een website. Ook een hyperlink kan trouwens een alt-tag bevatten.
De alt-tag verschijnt in
beeld als je met je muis op het plaatje of de link gaat staan, zonder dat je erop klikt. Ook worden de alt-tags voorgelezen als je je borser zo instelt
dat de pagina wordt voorgelezen.
Op het gebied van SEO (zoekmachineoptimalisatie) worden de alt-tags gebruikt om zoekwoorden (keywords)
in te zetten.
Duidelijk?
Helemaal duidelijk Rene. Dank je wel! Ik
stelde ze zelf al in met dat doel, maar tot dusver niet geweten dat dat alt-tags zijn! Weer wat geleerd. Thanks
Ik maak zelf ook gebruik van een zeer succesvol wordpress blog en mijns inziens zijn de grote voordelen van wordpress 1)
het is gratis 2) het is in een handomdraai gelanceerd 3) het komt inderdaad met een aantal zeer handige functies.
Ik ben echter van mening
dat het helemaal niet simpel is. Er is een flinke leercurve nodig om er goed mee om te kunnen gaan en dan heb ik het nog niet over het verwijderen
van de links naar allerlei ontwikkelaars van verschillende functies zoals tell-a-friend. De grote nadelen zijn mijns inziens 1) de benodigde leercurve 2)
de moeizame controle over de interne linkstructuur 3) de voor niet-webontwikkelaars moeizame controle over de layout.
Het voordeel dat je
niets of weinig hoeft te programmeren, wordt dus voor een belangrijk deel tenietgedaan door de leercurve om er het optimale uit te halen. Ben je
eenmaal bekend met de applicatie wordt het natuurlijk steeds eenvoudiger om nieuwe blogs op te zetten en aan je behoeftes aan te
passen.
Zelf geef ik de voorkeur aan handcoding mijn (php) sites. Ik heb volledige controle en weet naderhand precies hoe alles werkt mede
omdat ik het simpel houd. Ik heb een website template ontwikkeld waarmee ik snel een interactieve site kan ontwikkelen en lanceren. Maar wil ik per
sé binnen 1 dag een blog online hebben, zal ik zeker van wordpress gebruik maken.
“Welke website’s gebruiken dat CMS en hoe scoren ze in de zoekmachines?”
Dit hangt natuurlijk ook van de eindgebruiker af. Je kunt nog zo’n
flitsend cms met seo features hebben, als de content matig is en er verder niet aan promotie wordt gedaan (linkbuilding, persberichten etc.) dan zal
het alsnog niet lukken om te ranken (in een competitieve markt). De randvoorwaarden om goed te ranken (cms features) zijn dus niet één op één te
vergelijken met het ranken zelf. Het instrueren van de eindgebruiker (cms handleiding) en het adviseren op het gebied van SEO zijn daarom net zo
belangrijk.
Ik zou bij het wensenlijstje ook de volgende dingen willen noemen/toevoegen:
– ALT-teksten bij plaatjes
– h1 t/m h3 kunnen
invoegen (of meer indien noodzakelijk)
– Sitemap generator en de mogelijkheid om aan te geven welke pagina’s er wel en niet in komen te
staan.
– Mogelijkheid om tracking scripts, attributen (bijvoorbeeld nofollow) en titles aan links toe te voegen
– Mogelijkheid om aan te geven of
een pagina geindexeerd moet worden (handig voor bedanktpagina’s etc.)
– Behoud van interne sitestructuur (dit voorkomt ontzettende hoofdpijn
wanneer je een url in de site wil aanpassen. Je hoeft niet alle teksten na te lopen om de links aan te passen of te gaan klooien met 301-
redirects).
– Mogelijkheid om een pagina wel of niet in een menu te tonen
– Helpdesk in cms
– Statistieken vanuit cms opvragen
Al
deze SEO features zijn in het Webmagiër CMS ingebouwd. Je kunt het zelf
uitproberen op de site.
@Bert, goede
aanvulling. Natuurlijk promoot je je eigen toko, maar deze features zitten ook allemaal in WordPress (mits de juiste plugins worden gebruikt natuurlijk).
En dat is gratis.
@
Rene, dat klopt 🙂 WordPress richt zich van oorsprong natuurlijk meer op blogs, hoewel het in de loop der jaren door de vele plugins een stuk breder
te gebruiken is als website tool. Als je een blog wilt en daarmee goed wilt ranken is dat natuurlijk een prima oplossing.
Ben je echter
ondernemer met specifieke wensen voor een website, dan lijkt het me minder geschikt. Ik kan me voorstellen dat een ondernemer geen tijd heeft om
zich te verdiepen in alle plugins / mogelijkheden en techniek erachter. Het kost namelijk heel veel tijd voordat je alle mogelijkheden en technieken
onder de knie hebt. De tijd die een ondernemer stopt in het knutselen van een website had hij ook kunnen besteden aan klanten om geld te
verdienen. Daarnaast zullen de plugins niet altijd aan de wensen voldoen. Dan moet je alsnog webbouwers gaan inhuren om de zaak om te bouwen en
zo wordt het al een flink stuk minder gratis.
Deze site is
overigens volledig in WordPress gebouwd, daarvoor heb ik ook een webbouwer, die dat inderdaad niet voor niets doet.
Voor een seo-
vriendelijke WP heb je eigenlijk maar 3 plug-ins nodig, All-in-One-Seo Pack, Robots Meta en Google XML Sitemaps.
Het ligt er maar net aan
wat voor soort bedirjf je hebt en wat je met je website wilt doen. Sommige dingen kun je heel goed zelf doen als je:
a. het leuk vindt
b. enig
technisch inzicht hebt
Anders kun je beter inderdaad een systeem aanschaffen.
Hoi,
Als ik even mag reageren op reacties #13 en #14; de tekst dat verschijnt als je met je muis over een plaatje heen gaat is geen
alt-tekst, maar title-tekst.
Alt-teksten verschijnen niet als je met je muis over een plaatje of over een tekstlink gaat, maar dus die title-tags.
(a href=”#” alt=”beschrijving” title=”tekst dat verschijnt als je met je muis erover gaat”)
Actually, alt tag doesn´t exist. When mentioned, alt attribute is what is really meant.
Aanvulling op reactie#21: de IE-browser
laat, indien er geen title attribuut aan de img tag is meegegeven, wel degelijk de alt tekst verschijnen en wijkt daarmee af van de w3c richtlijnen
voor browser rendering. Bovendien krijgt die alt tekst van IE de voorkeur boven het title attribuut van de anchor tag. Indien er een title attribuut aan
de img tag is meegegeven, wordt door IE deze title tekst wel vertoont wat weer wèl volgens de w3c richtlijnen is.
Op mijn wasseo.com site
heb ik ter illustratie bij mijn logo/link een title attr aan de anchor tag meegegeven en aan de img tag alleen een alt attr. Check de resultaten ervan
middels Firefox, Opera en IE.
P.S. De title-tag is de titel die in de head van de broncode staat en die bovenaan in het browser scherm en van een resultaat in de
zoekresultaten verschijnt. Niet te verwarren met voornoemde title attribuut (title=”title attr tekst”) van een html tag.
Dankjewel Navin
en Website Template (?) voor jullie aanvullingen. Het is inderdaad iets gecompliceerder dan ik in eerste instantie schreef. Met dank aan de ’tag-
specialisten’.
Wij doen ook steeds een rel=nofollow, om de “google juice” te vermijden,
Zelf gebruik ik de cms via
bit.ly/iKXOMYHoi René,
Dankje voor de tip, ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik de permalinks in WordPress niet kan wijzigen. Ik wil graag dat de URL de naam van de categorie en de titel krijg, alleen geeft hij aan dat ik de .htacces file schijfbaar moet maken. Helaas lukt mij dit maar niet. Heb je een goede handleiding hoe ik dit zou kunnen doen?