Op mijn Facebook-pagina (je mag ook op Vind ik Leuk klikken hoor) kreeg ik een vraag van Glenn. Hij vroeg zich af of het verschil maakt welke afbeeldingsvariant je kiest in WordPress om zo SEO-vriendelijk mogelijk te zijn. Het ging Glenn vooral om de afbeeldingsvarianten.
Het antwoord kan kort zijn.
Nee!
Nauwelijks
Of iets genuanceerder; nauwelijks. Voor Google is vooral de alt-tag van een afbeelding van groot belang. Dat is de tekst die verschijnt als je met de muis op de afbeelding gaat staan. De naam van de afbeelding doet er wel enigszins toe, maar of nu afbeelding.jpg of afbeelding-hoogtexbreedte.jpg, maakt dan geen verschil.
Alt-tag
Zorg wel dat in elk bericht of pagina een afbeelding staat met de juiste alt-tag. Verder moet je .bmp of .tiff-bestanden juist vermijden omdat die de snelheid van de site kunnen vertragen. Maar daarover schreef ik al eerder in een artikel over het optimaliseren van afbeeldingen.
Tip: Ook zoekwoorden in de bestandsnaam plaatsen helpt. Bijvoorbeeld; Auto.jpg
@Danny, het speelt inderdaad een rol, maar die is veel kleiner dan de alt-tag.
Als alle beetjes helpen, kan het geen kwaad!
Dan heb je het echt over de laatste puntjes op de i zetten. Wanneer zou Google de inhoud van een plaatje gaan ‘begrijpen’? Gezichten, gebouwen, logo’s en teksten kunnen namelijk al gescand worden…
@Erwin, dat komt inderdaad steeds dichterbij! Dan houdt het op keywords in bestandnamen, omschrijvingen en alt-tags. Google Goggles is al bijna zover:
http://www.google.com/mobile/goggles/#text