Een tijdje terug sprak ik uitgebreid met ir. Alain Sadon, de zelfbenoemde SEO guru van Nederland. Behalve dat Alain een zeer sympathiek persoon is, heeft hij veel kennis op het gebied van SEO. Of hij een goeroe (guru) genoemd mag worden, moeten anderen maar bepalen.
Goed boek
Nu heeft Alain vorig jaar het boek SEO Voor Webprofessionals geschreven, een goed werk trouwens. Voor webbouwers organiseert hij ook al verschillende jaren SEO trainingen en workshops. Ook heeft hij een SEO-certificaat ontwikkeld.
Dit jaar is daar de SEO training voor tekstschrijvers bijgekomen. Als goede collega in het SEO-wereldje heb ik die vlak voor de zomer mogen bijwonen. Het bleek een zeer interessante training te worden…
SEO guru training
De training voor tekstschrijvers van Alain volgt zijn SEO guru-methode. In 7 stappen wordt bepaald op welke manier een website hoger in Google kan komen.
- Stap 1: De eerste stap is zoekwoordonderzoek. Het was erg prettig om dat te constateren omdat ik erbij copywriters ook altijd op hamer om met zoekwoordonderzoek te beginnen.
- Stap 2 betreft een concurrentieanalyse. Dit is van belang om reeds op voorhand te weten of het zin heeft de concurrentie al dan niet aan te gaan.
- In stap 3 wordt de structuur van de site gedefinieerd waarbij het begrip PageRank centraal staat.
- Stap 4 behandelt de technische zaken van een site, waaronder methodieken om de zoekresultaten te verrijken en daarmee de CTR te verhogen.
- Stap 5 gaat in op de core business van een tekstschrijver, namelijk het produceren van “zoekmachine optimale” content.
- In de volgende stap, stap 6, wordt behandeld welke type verwijzingen naar de site de beste zijn en hoe je die kan krijgen, ook vanuit social media sites.
- Stap 7, tot slot, beschrijft hoe je alle ontwikkelingen het beste kan monitoren en op welke wijze je de data kan gebruiken om de Google rankings nog verder te verbeteren.
Gratis tools
Alain is –net als ik- een groot voorstander van gratis tools om seo analyses te verrichten. Bij iedere stap geeft hij een lijst van dergelijke tools. Wel adviseert Alain, en dat was wel nieuw voor me- om het zoekvolume zoals die door het Hulpprogramma van Google worden weergegeven te delen door 2 of 3 om een indicatie te krijgen van de hoeveelheid bezoekers die je maximaal kunt verwachten als je op de nummer 1-positie staat. Op die manier rekenen we ons niet de rijk met die mooie volumes van Google.
Conclusie
Al met al een workshop die ik zeker kan aanraden is voor tekstschrijvers. Alain geeft ze regelmatig.
Boeken van Alain Saidon (SEOGuru)
Alle beschikbare boeken van Alain staan hieronder.
► Alle boeken van Alain op Bol.com (aff.)
“Stap 5 gaat in op de core business van een tekstschrijver, namelijk het produceren van zoekmachine optimale content.”
Dit moet een misverstand zijn. De core business van een tekstschrijver is content produceren voor LEZERS. Als je niet schrijft voor lezers, kun je optimaliseren wat je wilt, maar dan blijft de conversie uit.
Ingenieur Alain heeft geen fluit verstand van tekstschrijven. Lees vijf (nee, twee) regels op zijn homepage en je weet het. Wat een bagger!
@Maria
Oef, dat is stevige taal. Maar goed, hier mijn reactie:
Uiteraard ben ik het met je eens dat een tekstschrijver “content moet produceren voor lezers”. Mijn stelling is echter dat een tekstschrijver (die voor het web schrijft) bovendien goed op de hoogte zou moeten zijn van de wijze waarop zoekmachines naar teksten kijken. Maar niet alleen naar teksten, ook naar de techniek, de linkstructuur, de inkomende links, de effecten van social media op search, het verrijken van zoekresultaten, etc. Zonder die kennis is het effect van de teksten suboptimaal. Dit lijkt me nogal triviaal.
Verder pretendeer ik helemaal niet dat ik “verstand heb van tekstschrijven”. Ik ga geenszins op de stoel van de tekstschrijver zitten. Ik probeer tekstschrijvers vanuit mijn SEO-kennis te inspireren wel degelijk ook rekening te houden met Google. En dat is goed mogelijk, zonder dat de tekstschrijver concessies hoeft te doen aan zijn/haar professie. Het is een verrijking.
@Maria, ik heb zoekmachine optimale tussen “” gezet, want een tekstschrijver heeft als taak teksten te schrijven. Als je jezelf echter SEO-copywriter noemt heb je heel veel aan Alain’s training.
Net als Alain vind ik namelijk ook dat het een taak van een copywriter voor internet is om zoekwoordonderzoek te doen. En je moet weten wat een title en description is en welke invloed die heeft op de resultaten. En ook op social media gebied kan een copywriter/tekstscrhijver veel doen om te zorgen dat een site hoger rankt.
Ik sta ervan te kijken dat iemand zich anno 2012 nog vastklampt aan PageRank (hoofdstuk 3).
@Peter
Je hebt toolbar Pagerank (PR 0 t/m 10) en je hebt binnenkomende Pagerank die door je website heenstroomt. Als je weet waar je Pagerank binnen je website naartoe stroomt, kun je meer invloed uitoefenen op de wijze waarop de belangrijkste pagina’s in de zoekresultaten verschijnen. Pagerank waarde zit dus door je hele website heen. Aan jou de taak om te controleren waar het heen gaat en hoe je dat wilt sturen binnen je website.
Alain weet waar hij over praat! Dit zijn echter de basics. Er komt nog veel meer bij kijken. Pagerank is een belangrijke factor maar niet leading voor een toppositie in Google. Content blijft king probeer vooral niet over optimalisatie! Focus je op de content en zorg voor een goed netwerk om deze de digitale wereld in te helpen.
Hallo Alain,
Heb jij ook een tip voor een webshop?
De artikelen zijn gelijk als van een concurent, over veel artikelen is veel geschreven, nieuwe content wat bijdraagt aan unieke content is er niet. Content dupliceren wordt afgeraden en is niet goed om te doen.
Vaak, als ik met nieuwe artikelen bezig ben, zie ik teksten en afbeeldingen 1 op 1 gekopieerd?
Hoe moet ik hier mee omgaan?
Vriendelijke groet Arold