Het zat er al een tijdje in natuurlijk, maar het is nu officieel bevestigd: De social media zijn een ranking factor voor Google geworden.
Als reactie op een Amerikaanse website (Searchengineland) heeft Matt Cutts, een van Google belangrijkste mensen op het gebied van zoeken, SEO en voorlichting een video opgenomen. Daarin legt hij uit dat Google de social media meenemen als rankingfactor. In het verleden was dat niet zo.
Zoals je kunt horen van Matt gaat het net als bij andere rankingfactoren om kwaliteit. Dat betekent dat je het niet om de aantallen volgers gaat op bijvoorbeeld Twitter. Maar waar gaat het wel om:
- Je website vermelden in je profiel (of onderdeel van je Link Wheels)
- Je tweets en linken in je tweets
- Linken maken naar verschillende websites over jouw specialiteit (en dus niet alleen naar je eigen website)
- Zorg dat je een autoriteit wordt op je vakgebied, net zoals je dat met je website probeert te worden
- Bij Facebook gaat het alleen om de openbare gegevens
De conclusie is dus: Verstuur alleen waardevolle berichten op Twitter en Facebook. Daarnaast maak je af en toe een persoonlijk noot, want je volgers willen dat graag horen. Dat levert je weer meer volgers en ‘Likes’ op.
Op zich niet onlogisch en een goede zaak dat Google Social Media niet links laat liggen. Ik vraag mij hierbij wel het volgende af. Binnen SM worden doorgaans url-verkleiners gebruikt. Vormt dit geen probleem voor Google?
Kan Google m.a.w. achterhalen of lezen naar wie de link is bedoeld die achter de verkleiner schuilgaat. Indien niet, dan houden een aantal beweringen natuurlijk geen steek wanneer het op SEO en SM aankomt.
@Peter, het ziet iets ingewikkelder in elkaar. De links op Twitter bevatten namelijk ook nog eens een ‘no-follow’. Het gaat dus om het totale plaatje. En dan zijn de Link Wheels ook nog eens van belang.