Het was vorige week een historisch moment. Voor het eerst haalde ik het magische aantal van gemiddeld 10.000 unieke bezoekers per maand. Ik noem dat magisch omdat ik een paar maanden geleden nog maar op de helft zat. Met enkele wijzigingen in mijn website en werkwijze heb ik een enorme groei weten te bewerkstelligen.
Hoe heb ik dat nu gedaan?
Er zijn verschillende dingen die ik het gedaan. Ik zet ze even voor je op een rijtje.
1. Allereerst heb ik –een paar maanden terug- eindelijk een upgrade gedaan naar de nieuwste versie van WordPress. Ik heb het niet precies onderzocht, maar ik heb de indruk dat de SERP’s (Search Engine Ranking Positions) zijn gestegen voor verschillende keyword(-combinaties). En des te hoger je staat, des te meer bezoekers je krijgt.
Inmiddels heb ik al weer twee upgrades van WordPress gehad. Je begrijpt wel dat ik dat nu altijd direct doe.
2. Doordat ik de nieuwste versie van WordPress had draaien, kon ik ook eindelijk twee belangrijke plugins installeren die heel belangrijk zijn om meer bezoekers te krijgen. De eerste was de Social Media Page plugin. Met een widget op elk blogartikel kunnen bezoekers heel simpel een tweet van dat bericht op Twitter zetten. De mensen uit het netwerk van die bezoekers krijgen dat dan ook weer te zien. Het potentieel van bezoekers breidt zich zo natuurlijk enorm uit.
3. De tweede plugin die ik belangrijk vind, is de Subscribe to Comments plugin. Daarmee kunnen mensen aanvinken als ze een mailtje willen als iemand anders reageert op dat artikel. Zo krijg ik terugkerende bezoekers, wat enerzijds leidt tot hogere aantallen en anderzijds vindt Google het ook leuk als mensen terugkeren.
4. De derde plugin is iets minder belangrijk voor de aantallen, maar wel heel waardevol voor de bezoekers en dat is de Simple Tags. Daarmee kan ik heel eenvoudige gerelateerde artikelen laten zien. De bezoekers blijven zo langer op de website omdat ze zien dat er nog meer interessante artikelen zijn. Eveneens vindt Google het leuk als mensen langer op je website blijven.
5. Daarnaast ben ik vaker gaan schrijven. Doordat ik vaker een nieuw blogartikel plaats, komen de mensen sneller terug. Ook krijg ik daardoor steeds meer posities van keywords waarmee ik scoor in Google.
6. Ook stuur ik iets vaker een nieuwsbrief. Voordien hield ik het bij 1 keer per maand. De laatste tijd stuur ik gemiddeld twee keer per maand een nieuwsbrief. Het aantal afmeldingen is zelfs nog lager dan toen ik één keer/maand iets stuurde. Reden genoeg om er mee door te gaan dus. En misschien ga ik nog wel eens testen met een wekelijkse nieuwsbrief.
7. Ik heb een geheel nieuw ebook geschreven waar heel veel animo voor is. Het is alleen bestemd voor abonnees op mijn nieuwsbrief. Omdat het gaat over de belangrijkste SEO-factoren zijn er heel veel mensen die mijn nieuwsbrief wel willen lezen.
8. Ik heb de autoresponders (de automatisch verstuurde mails) van mijn email-provider Mailchimp aangescherpt. Nog nauwkeuriger probeer ik nieuwe abonnees niet te overladen met mails, maar juist informatief te zijn, onder de aandacht te blijven, maar wel met mate.
Verder zijn er nog wat kleine dingetje die ik heb gedaan, maar de belangrijkste redenen waarom mijn bezoekersaantallen zo gigantische zijn gestegen staan hierboven wel zo’n beetje vermeld.
Dat zijn serieuze aantallen 🙂 Erg netjes!
Super! Mijn bezoekersaantallen zijn ook verdubbeld van september tot november, maar blijven nu een beetje hangen. Waarschijnlijk komt dit door de blogs die ik schrijf op FrankWatching. Misschien nog een tip voor jou!
@Erwin, Binnenkort ben ik inderdaad ook op dat podium te bewonderen.
Gefeliciteerd Rene, je wordt een geduchte concurrent! 🙂
Gefeliciteerd René, een mooie prestatie.
Goed bezig Rene, ik ben benieuwd of je nog meer bezoekers kunt halen.
Aanvulling van René:
Ik heb de link verwijderd omdat:
a. als mensen niet meer weten hoe ze heten, kijk dan even in je paspoort. Het zal niet toevallig zijn dat je site over Tv’s gaat
b. het opgegeven mailadres niet klopt (mail met vriendelijk verzoek kwam retour)
@Tv, het is alweer met 50% gestegen in vergelijking met deze blogpost van ruim een half jaar geleden.