Er is de laatste tijd veel veranderd aan X (Voorheen Twitter). In basis is Twitter hetzelfde gebleven, maar om anno 2024 effectief Twitter marketing te gebruiken, is het raadzaam op verschillende zaken te letten. Lees hieronder onze tips.
Is er veel veranderd aan het gebruik van Twitter sinds de beginjaren? Ja en nee. Alles is veel sneller geworden. Daardoor is het lastiger om de aandacht van je doelgroep te pakken, en vooral vast te houden.
Echter blijft het gebruik in de basis hetzelfde. Zoals we hebben aangegeven in het oorspronkelijke artikel uit 2009 is de zoekfunctie van Twitter nog steeds enorm waardevol om je te verbinden met je doelgroep.
Helaas is het wel lastiger om de waardevolle content in de zoekresultaten te filteren.
Twitter marketing managen
In de laatste tien jaar is de kans groot dat je veel meer mensen bent gaan volgen op Twitter. Daarmee kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Een veel voorkomende reden waarom men afhaakt op Twitter. De tijdlijn staat dan vol met updates van mensen en organisaties waarvan je niet meer weet waarom je ze überhaupt ooit bent gaan volgen.
Dat kan uit interesse zijn voor die persoon of bedrijf. Maar die kan zich inmiddels op een heel ander terrein aan het begeven zijn. In 10 jaar tijd kan er enorm veel veranderen. Maar misschien volgde je dat bedrijf wel alleen om op die manier een DM te kunnen sturen.
Het zou zonde zijn om af te haken, want er zijn diverse oplossingen voor. De beste oplossing voor mij is nog steeds Tweetdeck.
Met Tweetdeck kan je content van volgers indelen in kolommen. Dat kan je algemene tijdlijn zijn, maar ook bepaalde zoekopdrachten of een #hashtag.
In mijn Tweetdeck heb ik kolommen als volgt ingedeeld:
- Algemene tijdlijn
- Twitter zoekopdrachten
- Cryptocurrency gerelateerde volgers
- SEO / online marketing gerelateerde volgers
- Pers / journalistiek gerelateerde volgers
Op deze manier heb ik op een scherm volledig het overzicht van wat er gebeurd in mijn Twitter netwerk.
Aandacht op Twitter anno 2024?
Wat is er marketing technisch veranderd aan Twitter?
Voor mij zijn de grootste veranderingen de switch van 140 tekens naar 280 tekens, en het gebruik van steeds meer media binnen Twitter-berichten.
De meest simpele manier om aandacht te krijgen van volgers is door een verhaal te vertellen.
Verhalen werken beter dan standaard feitjes, en doordat je nu meer ruimte hebt voor je communicatie kan je de diepte in gaan.
Combineer dat met een leuke afbeelding of video en je Tweets vallen op.
Weten wanneer je moet Tweeten
Timing is een ander ontzettend belangrijk aspect voor het effectief gebruiken van Twitter anno 2024.
Maar hoe kan je ontdekken wanneer de meeste volgers actief zijn?
Hiervoor kon je lange tijd Tweriod gebruiken. Maar die zijn ermee gestopt.
Herhaal! Herhaal! Herhaal!
Een belangrijk onderdeel van mijn strategie om social media te beheren in minder tijd is herhalen.
Natuurlijk kon je met Tweriod bepalen op welk tijdstip je volgers het meest actief zijn.
Toch is het geen garantie dat zij je bericht ook daadwerkelijk zien.
Een goed alternatief is brandmentions dot com. [A FEW CONTENT IS FOLLOWING]
Belangrijke berichten moet je daarom herhalen.
Niet in dezelfde verpakking, maar met een ander bijschrift en eventuele afbeelding / video.
Twitter woord van het jaar
Hoewel Twitteren hét woord van 2009 is, stond het gebruik van Twitter bij ons destijds nog in de kinderschoenen. Zeker als je het toen vergeleek met de VS. Daar zijn ze al druk bezig met het ‘Unfollowen’ van Twitter gebruikers die niet interessant zijn om te volgen. Die bieden dus geen extra waarde.
Anno 2024 zijn het de actuele nieuwshastags die Twitter bepalen. Een top-voetbalclub ontslaat een trainer en zijn hashtag is trending. Of een goed bekeken televisie-programma als Boer Zoekt Vrouw. Hupsakee, #BZV is trending op zondagavond.
Verleg je focus
Veel Twitteraars willen zoveel mogelijk volgers. Ze denken dat ze dan belangrijk zijn. Dat overkomt echter alleen de grote jongens in de wereld, of misschien op internet. Je kunt je veel beter focussen op ‘waarde bieden’ voor je Twitter netwerk.
Om te voorkomen dat jij op Twitter wordt ‘Geunfollowed’ is het noodzakelijk om interessante Tweets te sturen naar de volgers in je netwerknetwerk. Dat zijn:
- Interessante tweets over je expertise
- nieuws in je vakgebied
- ReTweets van andere gebruikers
- Interviews
- etc. etc.
Deze tips zijn al tien jaar hetzelfde gebleven!
Twitter-tip
Veel mensen stellen vragen op Twitter over een bepaald onderwerp. Door antwoord te geven op deze vragen, voelen ze zich geholpen. Daarmee heb jij waarde gegeven aan deze Twitter gebruiker.
Zelf heb ik (in 2009 welteverstaan) een erg leuke discussie gehad met @MarcDubach naar aanleiding van bovenstaande vraag. Ik heb gezocht op ‘Social media’ en kwam deze vraag tegen en heb meteen een Tweet gestuurd.
Tip ‘Waarde bieden’: Gebruik Twitter Search
Hoe vind ik nou vragen over een bepaald onderwerp? Gebruik hiervoor Twitter Search. Daar kan je opgeven naar welke Twitter-berichten jij op zoek bent.
Hoe werkt het?
- Vul bij ‘Words’ het onderwerp in (Ik heb ingevuld ‘Social media’).
- Written in ‘Dutch (Nederlands)’ voor Nederlandstalige Twitter berichten
- Attitude ‘Asking a Question’ voor alle vragen die over het onderwerp worden gesteld.
Klik op “Search” en alle vragen over het onderwerp worden getoond. Nu ben jij aan zet om deze mensen te helpen en je zult zien dat ze je gaan volgen (Jij bent immers de expert!)
Veel succes!
Dit is een post van gastschrijver Danny Verhoeven van kantoorruimtevinden.nl.
Sources photos:
rawpixel, pixabay and flickr.
Filmpje met Twitter tools
Een handig filmpje (wel in het Engels) over negen handige tools om met Twitter marketing te bedrijven staat hieronder. Bekijk de tips meteen!
Dit zijn de negen genoemde tools:
- Snip.ly; een url verkorter
- Gifmaker.me; de naam zegt het al. Hiermee kun je mooie gifjes maken
- Buffer.com; om social media-updates in te plannen
- LeadFuze; een tool om automatisch mensen/organisatie te volgen die ergens over tweeten
- Canva; een fotobewerkings programma met tal van fraaie templates
- Hashtracking; geeft inzicht in gebruikte hashtags op Twitter
- Followerwonk; geeft een boost aan je Twitter marketing
- Clickmeter; om kliks op je links te meten, Twitter Statistics (Tweetactiviteit) of Google Analytics werkt ook prima trouwens en zijn beiden gratis
- Google alerts; krijg automatisch een melding als Google een bepaalde zoekterm weer gevonden heeft.
Veelgestelde vragen over Twitter Marketing
Dit artikel is geschreven door René Greve, al SEO-specialist voordat Google werd opgericht ;-). Het is geupdate op maandag 8 januari 2024.
Mooi artikel Danny!! We kijken al uit naar de volgende!
René
hoi ik heb de hint van dit stukje begrepen tot de volgende tweet danny en renee
@Rene Bedankt!
@chappelman Goedzo. Veel succes ermee.
Bedankt voor de link!
Groet
Henk
Persoonlijk vind ik tweeps die alleen maar over hun vakgebied twitteren behoorlijk snel vervelen. Hun tweets kunnen dan wel interessant zijn, maar je wordt er mee doodgegooid en dat stompt dus ook af. Zeker als het ‘eenwegverkeer’ is.
Dus ik zeg: Bied waarde door interessante vakinformatie, reageer op andere tweets én tweet eens iets persoonlijks of geks!
Tot Twitters!
@Pliens, Persoonlijk denk ik ook dat een persoonlijke tweet inderdaad heel waardevol is.
@Pliens Twitter is vooral waardevol om het dialoog met andere aan te gaan. Twitteren over hun vakgebied kan waardevol zijn voor een bepaalde groep volgers.
Sommige overdrijven door te gaan spammen. Hierdoor zal je volgers groep in snel tempo afnemen.
Blijft een interessant onderwerp. Wanneer kom je met ‘Instagram Marketing Tips’?
We zetten het op de lijst.
Graag wil ik een artikel door jullie laten schrijven over animaties en plaatsen op jullie blog met daarin een linkje naar de website van een animatiebureau
Het woordje “animatie laten maken” mag gebruikt worden om een link van te maken naar het linkje van dit animatiebureau
Wat zijn hiervoor de kosten?
Met vriendelijke groet,
Adel Grable
CEO – The Marketing Lab
https://www.themarketinglab.nl