Echte mensen op Twitter

Meest effectieve marketing tips voor Twitter in 2019

Twitter Marketing

Er is de laatste tijd veel veranderd aan Twitter. In basis is Twitter hetzelfde gebleven, maar om in 2019 effectief Twitter marketing te gebruiken, is het raadzaam op verschillende zaken te letten. Lees hieronder onze tips.

Is er veel veranderd aan het gebruik van Twitter in 2018? Ja en nee. Alles is veel sneller geworden. Daardoor is het lastiger om de aandacht van je doelgroep te pakken, en vooral vast te houden.

Echter blijft het gebruik in de basis hetzelfde. Zoals we hebben aangegeven in het oorspronkelijke artikel uit 2009 is de zoekfunctie van Twitter nog steeds enorm waardevol om je te verbinden met je doelgroep.

Helaas is het wel lastiger om de waardevolle content in de zoekresultaten te filteren.

Twitter marketing managen

In tien jaar tijd (2009-2019) is de kans groot dat je veel meer mensen bent gaan volgen op Twitter. Daarmee kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Een veel voorkomende reden waarom men afhaakt op Twitter. De tijdlijn staat dan vol met updates van mensen en organisaties waarvan je niet meer weet waarom je ze überhaupt ooit bent gaan volgen.

Dat kan uit interesse zijn voor die persoon of bedrijf. Maar die kan zich inmiddels op een heel ander terrein aan het begeven zijn. In 10 jaar tijd kan er enorm veel veranderen. Maar misschien volgde je dat bedrijf wel alleen om op die manier een DM te kunnen sturen.

Het zou zonde zijn om af te haken, want er zijn diverse oplossingen voor. De beste oplossing voor mij is nog steeds Tweetdeck.

Met Tweetdeck kan je content van volgers indelen in kolommen. Dat kan je algemene tijdlijn zijn, maar ook bepaalde zoekopdrachten of een #hashtag.

In mijn Tweetdeck heb ik kolommen als volgt ingedeeld:

  • Algemene tijdlijn
  • Twitter zoekopdrachten
  • Cryptocurrency gerelateerde volgers
  • SEO / online marketing gerelateerde volgers
  • Pers / journalistiek gerelateerde volgers

Op deze manier heb ik op een scherm volledig het overzicht van wat er gebeurd in mijn Twitter netwerk.

Aandacht op Twitter anno 2019?

Wat is er marketing technisch veranderd aan Twitter?

Voor mij zijn de grootste veranderingen de switch van 140 tekens naar 280 tekens, en het gebruik van steeds meer media binnen Twitter-berichten.

De meest simpele manier om aandacht te krijgen van volgers is door een verhaal te vertellen.

Verhalen werken beter dan standaard feitjes, en doordat je nu meer ruimte hebt voor je communicatie kan je de diepte in gaan.

Combineer dat met een leuke afbeelding of video en je Tweets vallen op.

Marketing Twitter

Weten wanneer je moet Tweeten

Timing is een ander ontzettend belangrijk aspect voor het effectief gebruiken van Twitter anno 2018.

Maar hoe kan je ontdekken wanneer de meeste volgers actief zijn?

Hiervoor kan je Tweriod gebruiken.

Herhaal! Herhaal! Herhaal!

Een belangrijk onderdeel van mijn strategie om social media te beheren in minder tijd is herhalen.

Natuurlijk kan je met Tweriod bepalen op welk tijdstip je volgers het meest actief zijn.

Toch is het geen garantie dat zij je bericht ook daadwerkelijk zien.

Belangrijke berichten moet je daarom herhalen.

Niet in dezelfde verpakking, maar met een ander bijschrift en eventuele afbeelding / video.

Twitter woord van het jaar

Twitteren woord van het jaar
‘Twitter’ was in 2009 het woord van het jaar

Hoewel Twitteren hét woord van 2009 is, stond het gebruik van Twitter bij ons destijds nog in de kinderschoenen. Zeker als je het toen vergeleek met de VS. Daar zijn ze al druk bezig met het ‘Unfollowen’ van Twitter gebruikers die niet interessant zijn om te volgen. Die bieden dus geen extra waarde.

Anno 2019 zijn het de actuele nieuwshastags die Twitter bepalen. Een top-voetbalclub ontslaat een trainer en zijn hashtag is trending. Of een goed bekeken televisie-programma als Boer Zoekt Vrouw. Hupsakee, #BZV is trending op zondagavond.

Verleg je focus

Veel Twitteraars willen zoveel mogelijk volgers. Ze denken dat ze dan belangrijk zijn. Dat overkomt echter alleen de grote jongens in de wereld, of misschien op internet. Je kunt je veel beter focussen op ‘waarde bieden’ voor je Twitter netwerk.

Om te voorkomen dat jij op Twitter wordt ‘Geunfollowed’ is het noodzakelijk om interessante Tweets te sturen naar de volgers in je netwerknetwerk. Dat zijn:

  • Interessante tweets over je expertise
  • nieuws in je vakgebied
  • ReTweets van andere gebruikers
  • Interviews
  • etc. etc.

Deze tips zijn al tien jaar hetzelfde gebleven!

Echte mensen op Twitter

Twitter-tip

Veel mensen stellen vragen op Twitter over een bepaald onderwerp. Door antwoord te geven op deze vragen, voelen ze zich geholpen. Daarmee heb jij waarde gegeven aan deze Twitter gebruiker.

Zelf heb ik (in 2009 welteverstaan) een erg leuke discussie gehad met @MarcDubach naar aanleiding van bovenstaande vraag. Ik heb gezocht op ‘Social media’ en kwam deze vraag tegen en heb meteen een Tweet gestuurd.

Tip ‘Waarde bieden’: Gebruik Twitter Search

Hoe vind ik nou vragen over een bepaald onderwerp? Gebruik hiervoor Twitter Search. Daar kan je opgeven naar welke Twitter-berichten jij op zoek bent.

Hoe werkt het?

  • Vul bij ‘Words’ het onderwerp in (Ik heb ingevuld ‘Social media’).
  • Written in ‘Dutch (Nederlands)’ voor Nederlandstalige Twitter berichten
  • Attitude ‘Asking a Question’ voor alle vragen die over het onderwerp worden gesteld.

Klik op “Search” en alle vragen over het onderwerp worden getoond. Nu ben jij aan zet om deze mensen te helpen en je zult zien dat ze je gaan volgen (Jij bent immers de expert!)

Veel succes!

Dit is een post van gastschrijver Danny Verhoeven van kantoorruimtevinden.nl.

Sources photos:
rawpixel, pixabay and flickr.

Filmpje met Twitter tools

Een handig filmpje (wel in het Engels) over negen handige tools om met Twitter marketing te bedrijven staat hieronder. Bekijk de tips meteen!

Dit zijn de negen genoemde tools:

  1. Snip.ly; een url verkorter
  2. Gifmaker.me; de naam zegt het al. Hiermee kun je mooie gifjes maken
  3. Buffer.com; om social media-updates in te plannen
  4. Narrow; een tool om automatisch mensen/organisatie te volgen die ergens over tweeten
  5. Canva; een fotobewerkings programma met tal van fraaie templates
  6. Hashtracking; geeft inzicht in gebruikte hashtags op Twitter
  7. Followerwonk; geeft een boost aan je Twitter marketing
  8. Clickmeter; om kliks op je links te meten, Twitter Statistics (Tweetactiviteit) of Google Analytics werkt ook prima trouwens en zijn beiden gratis
  9. Google alerts; krijg automatisch een melding als Google een bepaalde zoekterm weer gevonden heeft.

Lees direct andere artikelen hierover

7 gedachtes op “Meest effectieve marketing tips voor Twitter in 2019”

  1. Persoonlijk vind ik tweeps die alleen maar over hun vakgebied twitteren behoorlijk snel vervelen. Hun tweets kunnen dan wel interessant zijn, maar je wordt er mee doodgegooid en dat stompt dus ook af. Zeker als het ‘eenwegverkeer’ is.
    Dus ik zeg: Bied waarde door interessante vakinformatie, reageer op andere tweets én tweet eens iets persoonlijks of geks!
    Tot Twitters!

  2. @Pliens Twitter is vooral waardevol om het dialoog met andere aan te gaan. Twitteren over hun vakgebied kan waardevol zijn voor een bepaalde groep volgers.

    Sommige overdrijven door te gaan spammen. Hierdoor zal je volgers groep in snel tempo afnemen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *