Zo kun je je eigen IP-adres uitsluiten in Google Analytics

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO (de Engelse afkorting) genoemd, is eigenlijk niets meer dan meer bezoekers naar je website leiden. Maar dan moet je daarvan natuurlijk wel goede cijfers hebben.

Google Analytics is een zeer goed bruikbare tool van Google met vele uitgebreide mogelijkheden. Maar de eenvoudige cijfers zijn simpel te vinden. Omdat je natuurlijk zelf veel op je eigen website actief bent, is het raadzaam om je eigen ip-adres uit te sluiten van de cijfers. Je reageert op je blogartikelen en werkt aan je site. Al die keren dat je op je eigen site bent, moet dus niet worden meegerekend in de cijfers van Google Analytics.

Hoe doe je dat nu? Een eenvoudig stappenplan:
1. Log in op Google Analytics. Je moet overigens wel de beheerder zijn van de site om een filter te kunnen instellen.
2. Kies de site waarvoor je een filter wilt instellen
3. Helemaal rechtsonder staat ‘Filterbeheer’. Klik op dat woord (in blauw meestal)
4. In het ‘Filterbeheer’ staat in de zwarte balk ‘+ Filter toevoegen’. Klik daarop
5. Geef de nieuwe filter een naam, bv ‘Uitsluiten eigen ip-adres’
6. Kies voor ‘verkeer van de ip-adressen’ (zie afbeelding hieronder).

Uitsluiten ip-adres

7. Vul daaronder je eigen ip-adres in. Die kun je bijvoorbeeld hier vinden.
8. Klik op de website waarvan je eigen ip-adres wilt uitsluiten en klik middenin op ‘toevoegen’.
9. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’

En klaar is Kees. De bezoekerscijfers zullen de komende tijd ongetwijfeld gaan dalen, maar je hebt wel eerlijker aantallen van de unieke bezoekers naar je website.
Zet dit bericht nu op Twitter!!

Aanvulling
Dries Bultynck heeft een goed artikel geschreven hoe je je ip-adres kunt uitsluiten als je een dynamisch (wisselend) ip-adres hebt.

6 gedachten over “Zo kun je je eigen IP-adres uitsluiten in Google Analytics”

  1. Beste René,

    Helaas is voor veel mensen dit geen betrouwbare oplossing. Voor heel weinig mensen zelfs, omdat zij geen vast ip-adres hebben. Vaak zal een reeks ip-adressen een beter resultaat opleveren (bijvoorbeeld kabelgebruikers). Zie ook http://www.google.be/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=55572

    Ook aan de CMS-kant is vaak wat op te lossen. Veel analytics extentions laten toe het verkeer van administrators of mensen met beperktere toegang te filteren.

    Groeten

    Jan Seurinck

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 − 2 =