Op de site van de University of Leeds vond ik een mooi document over de ‘tone of voice’ van iets dat je moet schrijven. Een mooie quote vond ik bijvoorbeeld: “Schrijven is denken op papier.”
In het document van de universiteit staan ook 10 uitstekende tips om te schrijven voor het web. Ik heb ze hier vertaald en waar nodig aangevuld:
1. Digitale teksten zijn niet hetzelfde als geprinte teksten. Mensen lezen vanaf een beeldscherm heel anders, ze scannen namelijk. Dat betekent dat de teksten in kleinere stukken moeten worden opgedeeld.
2. Kort en bondige teksten zijn het krachtigst. Dat telt zeker voor online teksten. Schrijf daarom alinea’s met maximaal 25 woorden per zin, één zin per alinea, vier tot zes woorden in de kop.
3. Het is veel moeilijker lezen vanaf een beeldscherm in vergelijking met papier. Mensen lezen gemiddeld 25 % langzamer. Wees daarom spaarzaam met vet– of schuingedrukte woorden en woorden in KAPITALEN. Dat komt over als schreeuwen. Gebruik ook nooit onderstreepte woorden om iets te benadrukken. De lezer denkt dan dat het een hyperlink is.
4. Volgens de universiteit van Leeds is er geen enkel excuus voor slechte spelling of grammaticale fouten omdat het de geloofwaardigheid van het bericht ondermijnt. Bezoekers zullen u niet serieus nemen.
5. Dubbelzinnigheid in teksten op internet werkt meestal niet. Vermijd het dus.
6. Als zelfs de universiteit het zegt, zal het wel kloppen… Schrijf vindbare teksten. Google is je vriend. Bedenk en onderzoek welke woorden mensen intypen om u te vinden. Gebruik die woorden in de tekst. Maar juist weer niet teveel, het gaat uiteindelijk om de boodschap of informatie die u wilt overbrengen.
7. Elke tekst moet de juiste afbeelding bevatten. Gebruik alt-tags en bijschriften om te beschrijven wat er op de afbeelding staat. Ook hyperlinks moeten een alt-tag hebben. Dat maakt de tekst toegankelijk voor slechtzienden.
8. Dat je voor online media schrijft, wil nog niet zegen dat je niet persoonlijk kunt schrijven. Er is altijd een manier om zelfs maar iets persoonlijks in de tekst te zetten. Daar ben ik het als oud-student van Wageningen Universiteit (nooit afgemaakt trouwens) ook alweer mee eens.
9. Zorg dat emails naar (potentiële) klanten nooit lijken op spam. Dus geen woorden als ‘gratis’ en ‘winnen’. Voorkom spelfouten, afkortingen en andere woorden die op een spamlijst zouden kunnen staan.
10. Schrijf als een journalist. Begin met het belangrijkste, daarna komen de details.
Er zijn nog veel meer lijstjes met tips over schrijven voor het web. Ook op mijn blog staan nog veel meer tips over webteksten.