Lange tijd was de zoekwoord dichtheid een belangrijke factor om te scoren met dat zoekwoord. Des te vaker het woord voorkwam op een pagina of website, des te hoger je in Google kwam. Er zijn nog veel mensen die denken dat het zo werkt.
Zoekwoord dichtheid
Maar vergeet het maar! Het heeft geen enkele zin meer om je zoekwoord vaak voor te laten komen. Als het zelfs vaker voorkomt dan zo’n 5 % (ten opzichte van het totale aantal woorden op de pagina) kan het zelfs een negatieve ranking factor worden.
Zoekrobots
De zoekrobots van Google zijn steeds handiger geworden om te ontdekken of een tekst voor de zoekmachines is geschreven of juist voor de gebruikers. Dat is te zien doordat er bijvoorbeeld synoniemen worden gebruikt en de tekst zonder taalfouten is.
Ik adviseer nu altijd om minimaal eenmaal het woord in de bodytekst voor te laten komen. Meer mag, maar hoeft niet.
Maar zorg er wel voor dat het zoekwoord ook voorkomt in:
- Title-tag
- Metatag-description
- De url
- de kop van het artikel
- een header (h2, h3 of h4. niet teveel)
- een alt-tag van een afbeelding
- een pagina waarnaar extern wordt gelinkt
- het begin van het artikel
Dat allemaal bij elkaar heeft het meeste effect.
Blindstaren
Staar je dus niet blind op de zoekwoord dichtheid, maar gebruik bovenstaande plaatsen om het keyword te plaatsen.
Behoorlijk outdated René, ben ik niet van je gewend ;-).
Ben wel heel benieuwd wat dit dan betekent voor iemand die seo-vriendelijke teksten schrijft. Seo-vriendelijk heeft mijns inziens dan toch geen toegevoegde waarde meer, en verschuift meer naar conversiegericht schrijven.
Begrijp ik hieruit dat synoniemen ook niet meer werken? Het was vroeger toch zo dat wanneer je je site wilde optimaliseren op bijvoorbeeld ‘lezen’ dat het dan versterkend werkte om ook woorden als ‘ik lees’ en ‘hebben gelezen’ etc in je tekst op te nemen? Ik neem aan dat je dat met synoniemen bedoeld?
Seo-vriendelijke teksten schrijven, heeft nog wel degelijk zin. Want als het erop aankomt om één keer het gewenste zoekwoord in je tekst op te nemen, dan zorg je er best voor dat het ook het juiste zoekwoord is 😉
Rene,
plaats je het keyword niet in de ? Deze tag mis ik trouwens ook op deze pagina 😉
Dank je voor de update René!
@Karel, outdated? Stond inderdaad al een tijd klaar in WP. Ik ben overigens van mening dat seo-vriendelijk schrijven altijd ondergeschikt moet zijn aan conversiegericht schrijven.
@Jos, synoniemen werken nog heel goed. Google zoekt semantisch, dat betekent onder meer dat aan de hand van synoniemen (en andere vervoegingen) de betekenis van een pagina analyseert.
@Peter, met zoekwoordonderzoek begint alles!
@Maarten, welke tag bedoel je?
@Jaap, You’re welcome!
Bedoelde de H1 tag.
Seo-vriendelijk schrijven ondergeschikt aan conversie-gericht schrijven?
SEO vriendelijk = beter vindbaar worden binnen Google. Stap 1.
Conversie gericht = Bezoeker uit stap 1 actie laten uitvoeren (alles behalve weggaan). Stap 2.
SEO is content. Conversie is ‘bezoeker NU actie laten ondernemen” en als aanvulling op SEO.
Waarom dan toch een hele lange lijst opsommen? Lijkt me toch zoekwoord dichtheid = ja. H3 H4 H5 lijkt me juist SEO spam.
“…Maar zorg er wel voor dat het zoekwoord ook voorkomt in…”
@Arjan, ik bedoel dat het ook in de H-tags moet voorkomen, maar juist niet tevaak. Anders is het zeker spam.
Artikel aangepast. Bedankt voor de tip.