vuurspuwer René

10 Online Marketing Tips voor ZZP-ers

Online Marketing Tips
Voor makelaars en andere ‘kleine’ bedrijven: 10 Online Marketing Tips

Ieder klein bedrijf, of het nu een eenmanszaak is of enkele medewerkers heeft, kan heel goed opboksen tegen zijn grote broers. Zeker op marketinggebied is het mogelijk om grote bedrijven (en zelfs multinationals) te verslaan. Met deze onderstaande 10 online marketing tips ben jij voorbereid. Enkele vakgebieden waarvoor dit geldt zijn vuurspuwers, monteurs, muzikanten, timmermannen, slagers, copywriters, meubelmakers, masseurs, goudsmeden, schilders, koks, judo-leraren, kunstenaars en … makelaars!

Ben je bewust van je sterke kanten

Het is allereerst zaak je bewust te zijn van je sterke kanten:

  • Kleine ondernemers kunnen uitblinken in service, klantgerichtheid en specialistische kennis.
  • ZZP-ers en freelancers kunnen razendsnel beslissingen nemen
  • Kleine bedrijven kunnen álle marketingmiddelen inzetten
  • Kleinere MKB-ers hebben meer passie, zijn gedrevener en voelen meer betrokkenheid bij hun product of dienst.
  • Kleine ondernemers zijn flexibeler en bieden meer continuïteit dan grote bedrijven.
  • en tot slot, kleine bedrijven kunnen met hun website veel gemakkelijker hoog eindigen in zoekmachines. Hun site is namelijk makkelijker aan te passen en SEO-vriendelijker te maken zonder veel overleg.

Als je dan weet wat je sterke punten zijn, kun je ze gaan inzetten.

In het land der blinden is Eénoog koning!

Beoefen jij een beroep waarin de meeste collega’s weinig met internet hebben, dan kun je met heel weinig moeite een hoge positie scoren op internet. Je klanten zijn namelijk wél actief op het web en verwachten dat ook van jou.

Jouw klanten hechten veel waarde aan bedrijven die internet goed gebruiken en bijvoorbeeld hoog eindigen in Google. Een vakman/-vrouw die actief is op het web krijgt meer vertrouwen en daardoor meer klanten.

Online marketing plan makelaar

Je kunt als makelaar een heel online marketingplan gaan opstellen. Maar als je de onderstaande tips toepast op jouw eigen wijze als makelaar, ben je vrijwel klaar.

Het is namelijk ook als makelaar wel essentieel om uniek te zijn en juist jouw eigen USP’s voor het voetlicht te brengen.

10 Online marketing tips voor kleine ondernemers

Je hoeft helemaal geen dure reclamecampagne te starten. De meeste tips die hieronder staan, kosten alleen tijd en geen geld. Verwerk deze 10 stappen in je online marketing plan en versla eenvoudig je collega’s:

  1. Word de beste in je vak. Dat is het belangrijkste. Studeer, lees en doe veel ervaring op. Het is niet erg om fouten te maken, zolang je er maar van leert.
  2. Besteed elke week een halve dag aan internet marketing. Verbeter je website en je eigen positie op het web.
  3. Begin een blog op je website. Gebruik hiervoor het seo-vriendelijke WordPress met de juiste SEO-plugins, dat nog gratis is ook. Laat in je blog zien dat je de beste bent in je niche. Neem ook een Twitter-account en ga daar microbloggen. Voorbeeld: Het meisje van de slijterij verkoopt regelmatig wijn aan haar Twittervrienden. Een paar handige tips voor SEO-vriendelijke webteksten heb ik op mijn site staan.
  4. Plaats een foto van jezelf prominent op je website. Dat schept vertrouwen!
  5. Zet testimonials/klantervaringen op je site. Als een buitenstaander zegt hoe goed je bent, heeft dat veel meer effect dan wanneer je dat zelf zegt.
  6. Zorg dat je de basislessen SEO hebt doorgenomen. Zeker in combinatie met je woonplaats (streek of eventueel provincie) moet je (bijna altijd) een 1e positie kunnen bereiken.
  7. Wees actief op social media. Zorg ervoor dat jij de eerste timmerman of dakdekker bent die een Linkedin-account heeft. Je zult versteld staan hoeveel je dat oplevert.
  8. Ga de dialoog aan met je klanten en relaties. Stuur ze bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief met interessante inhoud. Discussieer ook met hen op je blog en Twitter.
  9. Show, don’t tell. Mijn schrijfleraar zei het vroeger al. Laat je producten of je diensten zien op je website. Een foto van een knap staaltje vakmanschap zegt meer dan 1000 woorden.
  10. Laat op andere websites zien dat je dé expert of specialist bent door gratis adviezen en informatie te geven. Het principe van internet marketing bestaat bij de gratie van ‘geven’. Zolang je je dat voorhoudt, krijg je altijd meer terug. Hoe doe je dat? Schrijf bijvoorbeeld op andere sites een artikel of geef antwoord op vragen waar anderen mee zitten.

Met deze 10 gratis internet marketingtips moet het jou ook lukken om meer inkomsten uit je internet marketing te halen.

Tips over internet marketing en SEO

Wil je meer handige tips over internet marketing of SEO van mij ontvangen? Abonneer je op mijn maandelijkse nieuwsbrief en krijg één keer per maand een update van mij met de laatste nieuwtjes en tips op deze gebieden.

6 gedachtes op “10 Online Marketing Tips voor ZZP-ers”

  1. Waar het in basis vaak fout gaat is dat de term ‘marketing’ niet goed gebruikt wordt. Het gaat hierbij nog steeds om de beroemde 5 P’s (product, prijs, plaats, promotie én personeel). De gemiddelde makelaar verstaat onder marketing echter enkel een advertentieschema. Wanneer je de verkoopstrategie niet op alle 5 P’s richt, dan ben je (lees: de klant) bij voorbaat kansloos. Dus als makelaars hier niet mee om kunnen gaan dan is hun toegevoegde waarde nihil. Maar hun courtages laten je anders geloven…

  2. Joeri – dat klopt.

    De traditionele definitie van marketing is: Het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn de ruil van producten of diensten te bevorderen.
    Inmiddels is dat herzien naar: Een discipline waarbij het identificeren van behoeften centraal is komen te staan.

    Omdat er bij een makelaar twee totaal verschillende soorten van behoeften zijn, is het een extra dimensie aan het vak makelaar.

    Makelaars moeten er achter zien te komen wat de wensen van hun (prospect) klanten zijn en hun activiteiten daarop afstemmen, zodat de meerwaarde die ze als makelaar leveren de courtage dubbel en dwars waard is.

  3. Pingback: Een SEO-beunhaas verpest de markt voor de specialisten -

  4. Punt drie, bloggen, zou ik willen aanvullen dat je vooral voor je klanten schrijft. Natuurlijk doe je dat SEO-technisch correct, maar de focus zou moeten liggen op de klantbeleving. Welke problemen los je voor ze op? Welke alternatieven kennen ze? Hoe kunnen ze daarin kiezen? Wat zijn belangrijke overwegingen? Door informatie af te wisselen met emotie maak je een band met je lezers, help je hen direct met je blogs én scoor je posities in Google op relevante zoekwoorden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten