In een eerder artikel op het Insyde weblog beschreef ik vorig jaar een aantal eigenaardigheden van het Google Maps programma en hoe ondernemers klem komen te zitten met het claimen van hun Google Maps listing. Het afgelopen jaar heeft Google diverse aanpassingen doorgevoerd, waardoor de wijze van listings claimen is veranderd.
Software
Helaas voor ondernemers hebben de wijzigingen van Google niet tot een meer werkbare situatie geleid. Dit komt vermoedelijk door een fout in de software van Google Places. In dit artikel zal ik beschrijven waar de problemen zitten en hoe je als ondernemer toch kunt proberen om een Google Maps listing te claimen.
Een bedrijf aanmelden bij Google Places
Doordat Google steeds vaker resultaten van Google Maps in de gewone zoekresultaten laat zien (‘blended search’), is het voor veel ondernemers die lokaal handelen van groot belang om hun Google Maps listing te claimen. Om een Google Maps listing te claimen is het de bedoeling dat je eerst jouw bedrijf opzoekt op Google Maps. Vul je bedrijfsnaam + plaatsnaam in en de kans is groot dat er al een vermelding van jouw bedrijf bestaat.
Bedrijfsgegevens
Dit komt doordat Google Maps bedrijfsgegevens verzamelt van diverse bedrijvengidsen en instanties als de Kamer van Koophandel. Er worden zelfs listings van niet meer bestaande BV’s in Google Maps opgenomen. In dat geval staat er ‘Deze plaats is permanent gesloten’. Of dat ‘informatief’ is of juist een vorm van databasevervuiling laat ik hier even in het midden.
1) Wanneer je een vermelding van jouw bedrijf hebt gevonden, klik dan op het ‘meer informatie »’ linkje naast de titel van de vermelding.
2) Je krijgt dan de volledige vermelding te zien met alle details. Rechtsboven onder de zoekbalk zie je vervolgens een linkje ‘Bedrijfseigenaar?’. Klik op deze link om het proces van het claimen van je vermelding te starten.
3) In plaats van dat je terechtkomt bij een formulier waarin alle bedrijfsgegevens van de vermelding die je wilt claimen staan ingevuld, brengt Google je naar het beginscherm van Google Places (ook als je al ingelogd bent). Dit is de eerste verwarrende stap in het proces. Laat je echter niet afleiden en login in met een Google Account / Gmail adres. Klik vervolgens op ‘een nieuw bedrijf toevoegen’ link.
4) Je wordt nu naar een scherm gebracht waarin je het telefoonnummer van jouw bedrijf moet invullen, zodat Google de gegevens in haar database erbij kan zoeken.
Echter, hier gaat het compleet mis met de Google Maps software. Google kan namelijk geen enkele vermelding vinden, welk Nederlands telefoonnummer je ook invoert en al weet je 110% zeker dat je het telefoonnummer van de vermelding die je wilt claimen goed hebt overgenomen:
0123456789
012 3456 789
012-3456 789
012 345 6789
012.34.567.89
Telefoonnummer
Geen van alle notaties werken, waardoor Google nooit de juiste gegevens bij jouw telefoonnummer kan vinden. Doordat er ‘twee puntjes’ achter de mededeling staan vermoed ik dat de software van Google Maps staat ingesteld op 11 cijfers (zoals in Amerika het geval is) en niet op 10 cijfers, zoals we in Nederland gewend zijn. Hierdoor kan Google niet de koppeling maken met de bedrijfsgegevens in de database.
Gevolgen van de Google Maps database mismatch
Is dat erg? Dan vul ik toch gewoon mijn gegevens in het formulier en maak een nieuwe vermelding aan?
Dat is inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing. Echter, nadat je dit hebt gedaan zie je dat er opeens twee identieke vermeldingen zijn van jouw bedrijf. Dit is een probleem, want:
- welke vermelding gaat Google weergeven in de zoekresultaten?
- wat als er recensies geschreven worden voor de vermelding die jij niet kon claimen?
- wat als de gegevens van de niet-geclaimde vermelding niet meer kloppen?
Het antwoord is: twee identieke vermeldingen zorgen voor een beroerde gebruikerservaring.
Vermeldingen laten samenvoegen
Het enige wat je kunt doen in een situatie van twee vermeldingen (één geclaimd; de ander niet) is door een bericht te sturen naar het Google Maps team om de vermeldingen samen te voegen.
1) Login bij Google Places en ga naar Google Maps
2) Zoek eerst de niet-geclaimde vermelding op en klik op het ‘meer informatie »’ linkje naast de niet-geclaimde vermelding.
3) Je ziet nu de details van deze vermelding. Klik op het linkje ‘meer▼’ en vervolgens in het menu dat verschijnt te klikken op ‘een probleem melden’.
4) Er verschijnt een popup.
Selecteer optie 1 ‘Vermelding bevat onjuiste informatie of spam’ en selecteer bij type informatie de optie ‘Overig’. Leg vervolgens in het vak ‘Opmerkingen’ uit dat deze vermelding een kopie is van een andere melding en dat je deze vermelding graag wilt laten verwijderen of wilt laten samenvoegen met de geclaimde vermelding. Voeg ook de link naar de juiste (geclaimde) Google Maps vermelding toe. De link naar jouw geclaimde vermelding kun je vinden door naast jouw geclaimde listing op het ‘meer informatie »’ linkje te klikken en vervolgens rechtsboven het kaartje op de het linkicoontje te klikken. Zet ook je naam, (zakelijke) telefoonnummer en emailadres in de mail. Vink het vakje ‘Email verzenden wanneer het probleem is gecontroleerd’ aan en klik op ‘Probleem melden’.
5) Nu is het een kwestie van (weken) wachten op een belletje van een Google Maps medewerker die jouw vermeldingen gaat samenvoegen.
Afsluitend
Natuurlijk is de hier beschreven oplossing niet ideaal, maar ik heb weinig andere effectieve manieren ontdekt om een vermelding goed te claimen. Misschien dat ik er naast zit en doe ik ergens iets fout, maar ik heb het vele malen geprobeerd en als ik er moeite mee heb, dan zullen anderen hier ook vast tegenaan lopen. Uiteraard hoor ik graag meer tips, alternatieven of workarounds.
Medewerker
Laatst werd ik gebeld door een medewerker van Google Maps, omdat ik een probleem had gemeld volgens bovenstaande methode voor een klant. Ik heb getracht om het probleem voor te leggen en hem proberen te wijzen op de problemen met Google Maps vermeldingen. Het bleek dat ik de ‘verkeerde afdeling’ aan de lijn had en dat de technische mensen vanuit Amerika opereren en dat er onderling nauwelijks contact is tussen teams. Ik kon ook geen telefoonnummer of emailadres krijgen om het probleem elders te rapporteren.
Nabellen
Tsja, zo kun je jarenlang duizenden bedrijven laten nabellen door dure Google Maps medewerkers, maar of het onderliggende probleem daarmee wordt verholpen?
Dit artikel is een gastpost van Bert van Heerde. Hij werkt als search marketing director bij webdesignbureau Insyde en geeft adviezen aan bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing, website strategieën, webanalytics en gebruiksvriendelijkheid van websites.
Heel vervelend al die problemen met Google Places.
Ze zouden die technische problemen vandaag nog moeten herstellen.
Die hele technische problematiek is frustrerend en vooral tijdrovend voor alle partijen en de kans dat er online foutieve informatie wordt vertoond aan gebruikers lijkt mij vrij groot.
Local search is zeer belangrijk voor gebruikers, maar ook voor site-eigenaren.
1 op de 5 zoekopdrachten bevat een plaatsnaam en tegenwoordig wordt de eerste pagina met zoekresultaten op Google vaak voor 25-50-75% opgeslokt door deze lokale resultaten. Alle reden om als ondernemer tussen dat rijtje te willen staan.
Erg mooi artikel. Bedankt!
Hallo Bert,
Bij de stap over het invoeren van een telefoonnummer beschrijf je in jouw artikel dat er geen vermelding kan worden gevonden, ondanks dat men gebruik maakt van het juiste telefoonnummer.
Ik heb de instructies opgevolgd. Wanneer ik het juiste telefoonnummer invoer, wordt vermelding A wel gevonden. Hiermee ondervind ik zelf dus geen problemen. Hoe kan ik de vermelding dan alsnog claimen? Door de reeds bestaande vermelding te bewerken?
In dat geval wordt er door Google een pincode opgestuurd naar het bedrijfsadres. Echter, wanneer ik die pincode invoer, creërt het systeem een hele nieuwe vermelding. Heb je tips om dit probleem op te lossen of tegen te gaan?
Goedemiddag Bert,
Bedankt voor je reactie.
Zoals je hierboven vraagt, geef ik graag meer uitleg over de stappen die ik heb genomen in een poging om de Google Maps vermelding te claimen.
Stap voor stap:
1. Ik surf naar http://maps.google.nl/
2. Ik type, zoals je in de instructies aangeeft, de bedrijfsnaam en de bijbehorende plaatsnaam in waar het bedrijf is gevestigd.
3. Vervolgens merk ik op dat Google Maps 1 resultaat heeft gevonden (deze vermelding betreft dus vermelding A)
4. Ik klik op vermelding A en kom logischerwijs op de plaatspagina terecht van het betreffende bedrijf. (het linkje “meer informatie” is bij mij niet zichtbaar, maar ik kom hoe dan ook op de plaatspagina uit)
5. Rechtsboven zie ik inderdaad een linkje “bedrijfseigenaar?”. Ik klik op dat linkje.
6. Ik beland nu op de inlogpagina van Google Places waar ik e-mail + wachtwoord kan invullen om in te loggen. Dat doe ik dan ook.
7. Zoals je in je artikel aangeeft, kom ik inderdaad terecht op het beginscherm van Google Places (het dashboard, het bedrijfscentrum) Hier gaat het dus al fout.
8. Ik klik op “nog een bedrijf toevoegen”. Dit is de enige optie die ik heb, omdat er in mijn account al een vermelding B bestaat, nadat ik vorige week trachtte vermelding A te claimen.
Die vermelding B is dus per abuis ontstaan door de fouten in de sofware van Google. Het systeem maakt een nieuwe vermelding aan als je probeert de bestaande vermelding te claimen.
9. Nu kom ik terecht op een pagina waar ik een telefoonnummer kan invoeren om vervolgens met de knop “bedrijfsinformatie zoeken”
verder te kunnen gaan. Ik voer het telefoonnummer van het bedrijf in, zonder spaties, zonder streepjes en klik op de button “bedrijfsinformatie zoeken”.
10. Hier wordt het interessant. Waar jij in je artikel aangeeft dat Google geen enkele vermelding kan vinden,
wordt er bij mij wél een vermelding gevonden, namelijk vermelding A. Google geeft het volgende aan:
“Het volgende bedrijf gebruikt dit telefoonnummer op Google Maps.
Bewerk de vermelding voor uw bedrijf. In een latere stap moet u verifiëren dat u de eigenaar bent.”
Het bedrijf wat Google uit de database heeft geplukt is inderdaad de vermelding die ik probeer te claimen; vermelding A (de bestaande vermelding die geclaimed moet worden)
Ik heb nu twee opties. “bewerken” (om vermelding A te bewerken) of
de optie “een nieuwe vermelding toevoegen”.
Ik heb beide opties uitgeprobeert de afgelopen dagen/weken.
Beide leiden niet tot de weg naar Rome. Google vraagt mij namelijk bij zowel “bewerken” als bij “een nieuwe vermelding toevoegen”,
na het invoeren of bewerken van de bedrijfsgegevens, of ik mijn pincode per post wil ontvangen om de vermelding te claimen.
Nou goed, wanneer ik de pincode per post heb ontvangen en in het bedrijfscentrum invul op http://www.google.nl/bedrijfscentrum, is er opeens een nieuwe vermelding ontstaan na het invoeren van de pincode.
Heel vervelend, maar waar.
Sterker nog, ik heb het vermoeden dat de dubbele vermelding (duplicate listing) al wordt aangemaakt op het moment dat je de pincode aanvraagt, aangezien de betreffende vermelding dán al in het bedrijfscentrum wordt vertoond.
Hoe denk jij dat ik het beste kan handelen?
Doel 1 is het claimen van bedrijfsvermelding A.
Hartelijk bedankt voor je tijd.
(overigens, als ik in de zoekbalk een telefoonnummer invoer i.p.v. de bedrijfsnaam + plaatsnaam, zie ik 2 vermelding
van hetzelfde bedrijf. Dat klopt ook, omdat er momenteel ook een vermelding B actief is die ik 2 weken geleden per abuis heb aangemaakt,
doordat de software automatisch een nieuwe vermelding heeft aangemaakt)
Om verdere verwarring te voorkomen, wil ik graag nog even melden dat onderstaand betrekking heeft op het zoeken naar de vermelding op maps.google.nl:
(overigens, als ik in de zoekbalk een telefoonnummer invoer i.p.v. de bedrijfsnaam + plaatsnaam, zie ik 2 vermelding
van hetzelfde bedrijf. Dat klopt ook, omdat er momenteel ook een vermelding B actief is die ik 2 weken geleden per abuis heb aangemaakt,
doordat de software automatisch een nieuwe vermelding heeft aangemaakt)
Hoi James,
Kun je me nog iets preciezer uitleggen wat je gedaan hebt en hoe/waar je het telefoonnummer hebt ingevoerd waarmee je vermelding A gevonden hebt? Als je in Google Maps zoekt op een telefoonnummer dan zie je inderdaad listings. In het artikel heb ik het echter over het telefoonnummer invoeren wanneer je een listing probeert te claimen via het linkje ‘bedrijfseigenaar?’ Krijg jij wel jouw listing te zien wanneer je jouw tel nummer invoert (zie afbeelding bij stap 4).
Het probleem van dubbele listings die ontstaan heb ik beschreven bij ‘vermeldingen laten samenvoegen’. Dit kan niet worden verholpen omdat de Google Maps software daarin faalt. Er ontstaan dus altijd 2 vermeldingen wanneer je een vermelding claimt. Hier moet dus een administrator van Google Maps aan te pas komen die de vermeldingen kan samenvoegen. De enige manier die ik ontdekt heb om dit te doen is door bij de (niet-geclaimde) vermelding een ‘probleem te melden’ (zie artikel).
De betreffende vermelding is na enkele weken alsnog samengevoegd door Google.
De oude vermelding begon echter net beter te ranken in de lokale zoekresultaten, nu de oude listing is samengevoegd met de nieuwe, is er opeens geen bedrijfsvermelding meer te bekennen, welke zoekopdracht ik ook invoer. In het account staat hij als actief.
Beste Bert,
Als lokaal bedrijf zijn we bezig google places te ontdekken. Ik heb de bedrijfsgegevens toegevoegd, code van Google om te activeren ontvangen en ingevoerd. Account staat op actief. Hoe komt het dan, als ik een zoek opdracht geef, wel ons bedrijf terug zie, de website, maar niet de beschrijving, openingstijden en aanvullende informatie ?
Hoop dat je duidelijkheid kunt verschaffen. Alvast bedankt voor je reactie.
Beste Bastiaan,
Als je naar maps.google.nl gaat en vervolgens jouw bedrijf zoekt, zie je dan de listing van jouw bedrijf staan? Als je hierop klikt zie je vervolgens alle details, inclusief beschrijving en openingstijden.
Dag Bert,
Ik ben hier niet echt handig in denk ik 🙂 Volgens mij niet. Als ik echter onze bedrijfsnaam intoets zie ik ons wel staan, maar kan dan “claimen” terwijl ik dat mijns inziens al gedaan heb. Of kan het zijn dat het aan de verwerking van Google ligt. Brief had het over 6 weken verwerking, terwijl ik bij het verwerken van de pincode 1 dag las.
Bedankt en vr , Bastiaan Boerboom
Hoi Bastiaan,
Is het probleem claimen of dat je de details niet ziet? Kun je me anders je bedrijfsnaam vermelden hier of een mailtje sturen via http://www.insyde.nl? Dan ben ik minder in het duister aan het tasten over wat er precies aan de hand is.
Groeten,
Bert
Dag Bert,
Beide eigenlijk. Het claimen brengt mij in war. Heb ik mij nu wel goed of niet goed aangemeld? De details, omdat mijn account op actief staat, maar ik zie deze niet terug. Bedrijfsnaam is Autobedrijf de Bruyn Zaltbommel. Praat wellicht wat handiger.
Wederom bedankt voor je moeite. Vr gr,
Hoi Bastiaan,
Ik snap de verwarring. Er zijn 2 listings van jouw bedrijf. Eentje geclaimd en eentje niet geclaimd. Uiteraard staat de niet-geclaimde versie bovenaan 🙁
1) Geclaimde versie:
maps.google.nl/maps/place?cid=11341304441436464287&q=Valeton+14a&hl=nl&ved=0CD0Q-gswAw&sa=X&ei=drknT7SXHNCHOu2a2I4K
2) Niet-geclaimde versie:
maps.google.nl/maps/place?cid=5163587219686083384&q=Valeton+14a&hl=nl&ved=0CCMQ-gswAA&sa=X&ei=drknT7SXHNCHOu2a2I4K
Jij hebt dus last van het probleem wat ik mijn artikel hierboven heb beschreven onder vermeldingen samenvoegen. Volg de instructies op en kijk of het werkt!
Groeten,
Bert
Dag Bert, bedankt voor het uitzoeken. Ik ga de instructies volgen m.b.t. het samenvoegen.
Dan nu nog de vraag over de geclaimde versie. Waarom zie ik openingstijden e.d. niet staan? Komt dat door de verwerkingstijd van Google? In de brief van de pincode stond zes weken, terwijl bij het invullen op de site, 1 dag stond. Of kijk ik gewoon niet goed ?
Hoor nog even graag! Vr gr, Bastiaan Boerboom
Hoi Bastiaan,
Ik zie wel je categorieen staan. Die kun je uitklappen. Daaronder horen inderdaad de openingstijden te staan. Het is vreemd dat hij openingstijden niet toont en de categorieen wel. Heb je in de settings van je profiel wel aangegeven dat je de openingstijden wilt tonen?
Groeten,
Bert
Hoi Bastiaan,
Als je profiel nog niet openbaar is moet je misschien nog even wachten. Heb je ook gekeken naar die 2 opties die bij Openingstijden staan (wel weergeven / niet weergeven)? Anders moet je me ff een mailtje sturen met screenshots van je profielpagina, waar ook die opmerking over niet-openbaar zijn van je profiel.
Gr,
Bert
Dag bert,
Sorry ik heb wel veel vragen. Ik heb gekeken, profiel is 100% ingevuld. Heb zitten kijken waar ik kan iets kan vinden over meldingen zichtbaar maken. Enige wat ik kan vinden is dat ik tegenkom “uw profiel is nog niet openbaar”.
Kan dat daar aan liggen of heb je nog een tip waar ik anders kan kijken?
Heel erg bedankt (voor je geduld) en ondersteuning.
Vr gr, Bastiaan Boerboom
Beste Bert,
Ik heb wat screenshots gestuurd via info@insyde.nl
Vr gr, bastiaan Boerboom
De kans is dat je nog een duplicate listing creert. Je hebt dan 2 geclaimde versies en nog steeds één ongeclaimde versies. Dat is het probleem wat ik hierboven beschrijf. Google zorgt er niet voor dat je de ongeclaimde versie claimt, maar maakt altijd een nieuwe (duplicate) vermelding aan. Als je meerdere listings gaat aanmaken is de kans weer groot dat er straks één of beide vermeldingen worden gewist. Reken jezelf dus niet te rijk met meerdere vermeldingen.
Dag Bert,ls ik
Ik heb een call bij Google uitstaan. Maar even afwachten wat eruit komt. Ik zat mij te bedenken. Wat nu als ik de niet geclaimde versie, ook claim? Dan kom ik welliswaar twee keer voor met dezelfde gegevens, maar ben ik ook twee keer zo veel zichtbaar :). Of zie ik iets over het hoofd? Vr gr, Bastiaan Boerboom
Beste Bert,
Hartelijk dank voor je artikel.
Het is werkelijk niet te geloven dat dit probleem nog steeds niet is opgepakt.
Ik kan in ieder geval stoppen met het anders noteren van de telefoonnummers.
Het werkt dus gewoon niet, dan weet ik in ieder geval waar het aan ligt!
Dank hiervoor!
Mocht er een andere oplossing zijn, blijf ik graag op de hoogte.
Groeten,
Heleen Altena
Ik kan mijn gegevens niet vinden en bestellen
Ha Mike,
Wauw. Da’s echt een epic fail van Google en kan bovendien voor gevaarlijke situaties zorgen, lijkt me. Kun je me vertellen wat je precies hebt gedaan om de gegevens te wijzigen? Ik zie dat alleen de listing van Hotel Airport Texel is geclaimd.
Gr,
Bert
Beste Bert,
Na een maand proberen de gegevens te wijzigingen, ben ik ondertussen de wanhoop na bij!!
Als mensen Texel Airport zoeken via google, staat er het adres Postweg 124 en telefoonnummer 0222-311233. Dit is echter het nummer van Hotel Airport Texel. Daardoor krijgt de hotelmanger telefoontjes van piloten die eigenlijk Texel Airport nodig hebben.
De juiste adressen zijn:
Texel International Airport (alias Texel Airport NV)
Postweg 120
1795 JS De Cocksdorp
0222-311267
Hotel Airport Texel
Postweg 124
1795 JS De Cocksdorp
0222-311233
Restaurant De Horizon Texel
Postweg 124
1795 JS De Cocksdorp
0222-311313
Hoe kan ik dit eindelijk gewijzigd krijgen?
Is er een mogelijkheid om Google Nederland te bellen???
MVG.
Mike
Mike,
ik heb je een mailtje gestuurd. Je kunt natuurlijk ook met de eigenaar van het hotel praten en er samen naar kijken. Het is ook in zijn belang dat dit goed komt.
Gr,
Bert
Hey Bert,
Heb eerst geprobeerd de gegevens aan te passen. Daarna heb ik Texel International Airport geclaimd, vervolgens de gevens aangepast (Texel International Airport heeft, als je doorklikt, wel de juiste gegevens staan, maar die is niet dus niet als eerste zichtbaar).
Vandaag weer een tijdje zitten stoeien en nu nog geprobeerd een probleem te melden via google.maps met extra informatie in het tekstvak. Toen ook maar Hotel Airport Texel geclaimd… weet niet of dat zo’n slimmem actie is…
Mik
Hoi Mike,
Heel raar dat het in jouw Google Places account goed staat en bij de listing zelf niet. Ik heb ook een probleem gemeld bij deze listing onder mijn naam/e-mail. Misschien als er ‘meerdere signalen’ gegeven worden, dat Google er sneller naar kijkt / aanpassingen worden doorgevoerd. Dit is alles wat ik voorlopig voor je kan doen.
Gr,
Bert
Tata! Na lang zeuren en meldingen maken via Google werd ik onlangs gebeld door Google Nederland om mijn gegegevens te checken. Na de bevestiging zei ze dat ze het in orde ging maken.
En inderdaad Texel Airport staat eindelijk met het juiste telefoonnummer in Google Maps!
Mike
Vraagje rondom doorgeven van een verhuizing… Ik heb een eigen google account aangemaakt. Vervolgens ben ik naar Google Maps gegaan en heb ik via de zoekbalk naar mijn bedrijf gezocht. Gevonden, en daarna geklikt op meer > details bewerken. Nieuwe adres en website ingevoerd, welke nu in behandeling wordt genomen. Volgens ons bedrijf heeft niemand ons op Google Maps gezet. Wil dit zeggen dat ik ‘m dus niet hoef te claimen en dat de veranderingen ook zonder dit kunnen worden doorgevoerd? Hoe lang duurt het doorgaans voordat een adreswijziging is doorgevoerd? Op zoek naar antwoord op mijn vragen
Ook gepost op insyde.nl, via deze website kwam ik op deze pagina.
Beste,
Ik had al vernomen van verschillende problemen met Google Maps en Google local.
Nu heb ik het probleem voor een klant dat ik de maps vermelding heb aangevraagd maar deze na 2 maand nog niet gekoppeld is aan hun website op de directe zoekterm van hun bedrijf.
Weet jij hier een oplossing voor, of is dit een kwestie van wachten?
Thanks
Hallo,
Een probleem, wanneer klanten mijn naam op Google intypen staat er sinds 2 weken ineens “permanent gesloten” dit is dus echt niet het geval. Hoe kom ik hier vanaf??? Ik heb ook geen idee waarom de melding er ineens staat? Heb al veel mensen een melding laten doen maar dat blijkt niet te helpen.
Mvg mirjan