Steeds vaker vertoont Google in haar resultaten-pagina Google Maps-vermeldingen. Tegenwoordig wordt het ook wel Places genoemd. Voor veel bedrijven biedt dit veel mogelijkheden om hoog in Google te komen. Want het is soms makkelijker om hoog in Google Maps te komen, dan in de gewone resultaten. Ook geeft het een betrouwbaarder beeld als je in zowel de gewone resultaten als in Maps staat.
Op de site van SEOmoz vond ik 5 zaken die het meeste effect hebben op je rankings in Maps. Ik wilde ze jullie niet onthouden.
1. Volledig
Er zijn verschillende velden die je kunt invullen. Sommigen lijken ze niet relevant te zijn, maar Google wil gebruikers de best mogelijke resultaten presenteren. Vaak zal de gebruiker een betere ervaring hebben als er meer informatie aanwezig is op de Maps-pagina. Dit betekent dat je niet alleen de verplichte velden moet invullen, maar alle.
Let ook op:
- Openingsuren
- Foto’s en video’s van je bedrijf
- Betaalmogelijkheden
Kortom wees zo uitgebreid mogelijk. Hoewel mijn Places-profiel voor 91% is gevuld, moet je streven naar 100%
2. Trefwoorden
Net als bij traditionele SEO, is het plaatsen van zoekwoorden op de juiste plaatsen van belang voor de rangschikking in de zoekmachines, terwijl het als spam kan lijken als je dat verkeerd doet.
Doe daarom zoekwoordonderzoek en gebruik jouw zoekwoorden in een zin. Zet ze niet bij je bedrijfsnaam of de zakelijke categorieën (tenzij het zoekwoord onderdeel is van je naam). Plaats je zorgvuldig gekozen zoekwoorden, dus in de bedrijfsomschrijving!
3. Service Area
Geef nooit aan dat je hiervan gebruik wilt maken. Je pagina komt dan in Maps als een cirkel terwijl de rankings zakken. Geef het aan zoals hieronder:
4. Positieve reviews
Reviews zijn een van de beste manieren om uw lokale zoekrankings te verhogen. Aan positieve recensies is echter moeilijk te komen. Vragen aan klanten die tevreden zijn over je product werkt vaak nog het beste.
Zelf vraag ik bijvoorbeeld na een workshop of mensen dat willen doen en attendeer ze na een paar dagen er nog eens op. Als beloning geef ik ze een link naar hun website. (op Maps heb ik trouwens nog geen reviews staan. You’re welcome!!! ;-))
5. Maak aanbiedingen op Google Maps
Maak regelmatig nieuwe aanbiedingen op de Maps-pagina. Dat geeft verversing en dat vind Google weer leuk (net zoals in de ‘traditionele’ SEO). Check wel regelmatig of je aanbiedingen nog kloppen.
Aanvulling
In SEOmoz wordt voorbijgegaan aan het feit dat ook op je website duidelijk moet zijn waar je bedrijf zich bevindt. Een lokaal adres en lokaal telefoonnummer op je contactpagina doet daarom wonderen. Ook links van lokale sites (bijvoorbeeld een bedrijfsverzamelpagina) geeft een positief resultaat aan de hoogte van vermeldingen in Google Maps/Places.
Mocht je overigens problemen hebben met bijvoorbeeld meerdere vermeldingen in Maps, lees dan Berts artikel hierover even.
Wat ook erg belangrijk is als je hoog op Google wilt komen met je Google places vermelding zijn de linkteksten vanaf andere websites. Deze moeten liefst exact overeenkomen met de zoekwoordcombinatie waarop je wilt ranken, bijvoorbeeld “autobedrijf deventer”. Ankerteksten in backlinks dus – erg belangrijk.
Verder moet je er als site-eigenaar voor zorgen dat je zoekwoorden op de landingspagina zo dicht mogelijk bij mekaar staan (keyword proximity).
Google kijkt namelijk naar de afstand tussen de keywords.
Als de woorden autobedrijf en deventer naast mekaar staan is dat vele malen beter dan wanneer het woordje autobedrijf ver verwijderd is van het woordje deventer als je op een zoekterm wilt scoren. Belangrijkste zoekwoorden dicht tegen mekaar aan zetten.
De door mij beschreven ranking factoren zijn gebaseerd op mijn eigen praktijkervaring.