Spelfouten zijn niet goed voor je rankings

spelfoutenKwalitatieve content op je website is goed voor je rankings. Zeker na de Google Panda-update krijgen sites waar geen unieke content op staat een lagere waardering.

Spelfouten

Maar als nou niet zo goed bent in taal en je regelmatig spel- en grammaticafouten op je pagina’s hebt staan? Hoe zwaar weegt dat mee?

Video

Matt Cutts van Google heeft een video opgenomen waarin hij vertelt dat spelfouten juist NIET van invloed zijn op je rankings…



Pagerank

Maar er zit een addertje onder het gras. Hij zegt namelijk dat spelfouten wel van invloed zijn op de Pagerank van je site. En laat die Pagerank nou net een belangrijke rankingfactor zijn. Het zegt namelijk iets over hoe populair je site is op het internet.

Als de kwaliteit van je site namelijk goed is, kun je een hogere Pagerank krijgen.

Niet alleen Google vindt het dus leuk als je teksten zonder fouten op je site hebt staan. De bezoekers van je site waarderen het ook. Het komt heel amateuristisch over als je teksten vol staan met fouten (hoewel bij mij er ook nog eens eentje doorslipt…).

Gebruikers

Wat goed is voor de gebruikers is ook goed voor Google. Alle tips over hoe je een tekst op het scherm plaats, dus:

  • Veel wit
  • Opsommingen
  • Tussenkopjes
  • Etc.

vinden je bezoekers fijn omdat de tekst leesbaarder overkomt. En Google waardeert het ook veel meer in plaats van grote lappen tekst.

Rankingfactor

Ik verwacht dat binnen afzienbare tijd spel- en grammaticafouten een negatieve rankingfactor worden. Probeer dus foutloos te zijn.

(en nu maar hopen dat deze tekst foutloos is, want anders valt de hele community over mij heen ;-). Trouwens Google is ook ontstaan uit een taalfout van Larry Page. Aanvankelijk was het Googol, een 1 met honderd nullen)

8 gedachten over “Spelfouten zijn niet goed voor je rankings”

  1. Erwin Sigterman

    Als spelfouten ooit nadelig gaan worden voor je ranking, dan zal daarna het taalgebruik aan de beurt zijn: hoe helder wordt de boodschap gepresenteerd. Dit zal nog wel ff duren. Als het zo ver is, dan zijn de meeste technieken van SEO ook waardeloos geworden, want dan draait het echt alleen om de content!

  2. Het is vaak heel moeilijk om mensen ervan te overtuigen dan ook de nieuwste media drijven op oude ambachtelijke vaardigheden zoals correct taalgebruik. Fouten in websiteteksten geven een slordige indruk en zijn vaak een bron van wantrouwen. Voor het aankoopgedrag van een potentiële webshopklant bijvoorbeeld is dat nefast.

  3. In de praktijk is dit praktisch niet te controleren. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met blogs die in straattaal etc. zijn geschreven. Krijgen die in de toekomst dan een ‘penalty’?…. Of een NL site waar ENG (vak)termen doorheen gegooid worden..

    De spelfouten zijn het probleem niet, wel als de bezoeker in no-time wegklikt van zijn resultaat.. Maar daar is de spelling maar een miniem onderdeel van….

  4. Cutts zegt juist dat spelling/gramatica géén onderdeel is van het rankingalgoritme.

    Onderzoek laat echter zien dat sites met een goede spelling/grammatica een hogere PR blijken te hebben. Dit komt omdat we meer naar sites verwijzen die dat soort zaken goed op orde hebben.

    Wiskundig gezegd: er is geen causaal verband tussen spelling en ranking, maar er is wel een correlatie.

    Het is dus niet zo, zoals je schrijft, dat “Google het leuk vindt als je teksten zonder fouten op je site hebt staan”. Het punt is dat wíj het leuk vinden als teksten qua spelling en grammatica op orde zijn. Wij gaan daar dan blijkbaar meer naar linken, en precies dát is een belangrijk ranking-criterium voor Google.

    Het is subtiel…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien + 9 =